Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dirk Diggler
Hej, jag har väldigt dålig ventilation i min V70 glt från 1998. Det tar lång tid innan kondensen försvinner och det låter...ihåligt och för väldigt mycket (o)väsen. Ungefär som en dålig dammsugare: mycket ljud men lite sug.
När jag trycker på knappen som indikerar att bilen återanvänder luften i bilen försvinner det ihåliga ljudet, och det blir lite bättre tryck. För mig låter det som ett dåligt filter. Vad tror ni? Om det är det: hur byter man det?

Ser fram emot proffs och amatörers förslag. :shock:

Tack på förhand. :D
av percy
Tja!

Intressant pseudonym.... :D

Om det är så att det är filtret som är igensatt då kan du enkelt kolla det genom att skruva lös torpedplåten(plast) framme vid höger fjäderben, dvs den som infästningarna till torkararmarna går igenom. Kika in under den och titta på filtret. Den sitter med några torxskruvar. Lossa med fördel avvattningsslangen oxå så kommer du åt bättre.

Ännu bättre är förstås om du kikar i det området av motorutrymmet efter en lapp där det ska antecknas när senaste filterbytet genomfördes vid service.

Jag vet inte hur ofta filtret bör bytas men det är troligtvis avhängigt på var du bor och var du parkerar bilen. Eg om du parkerar under en hängbjörk då kan du misstänka att filtret är tämligen igensatt ganska fort.

Diggla på 8)

// percy
av Dirk Diggler
percy skrev:Tja!

Intressant pseudonym.... :D

Om det är så att det är filtret som är igensatt då kan du enkelt kolla det genom att skruva lös torpedplåten(plast) framme vid höger fjäderben, dvs den som infästningarna till torkararmarna går igenom. Kika in under den och titta på filtret. Den sitter med några torxskruvar. Lossa med fördel avvattningsslangen oxå så kommer du åt bättre.

Ännu bättre är förstås om du kikar i det området av motorutrymmet efter en lapp där det ska antecknas när senaste filterbytet genomfördes vid service.

Jag vet inte hur ofta filtret bör bytas men det är troligtvis avhängigt på var du bor och var du parkerar bilen. Eg om du parkerar under en hängbjörk då kan du misstänka att filtret är tämligen igensatt ganska fort.

Diggla på 8)

// percy
Tack Percy!
Jag bor på södermalm i stockholm och står parkerad utomhus året runt. Jag gissar att det påverkar.
Jag skall försöka göra som du sagt i helgen. Är spontant inte helt säker hur jag skall hitta till det stället du skriver om (vilket endast har med min totala nybörjarnivå att göra, alltså inget med din tydliga beskrivning) men jag skriver ut din beskrivning och tar den med mig i helgen.
Om det är filtret som är igensatt, syns det på filtret? Eller ska jag ta loss det och pröva ac:n?

Mvh//D.D
av percy
Hallelå igen.

Om filtret är igensatt så syns det ganska bra. När jag kollade på min bil (som tidigare var bosatt i sthlm) kunde jag konstatera att det var igenproppat bara genom att se på det. Efter byte så blev flödet bättre. Det befintliga filtret var då nästan 3 år gammalt.

Klart du kan pröva utan filter.

Torpedplåten(plast) är den som sitter under rutan och med höger fjäderben avser jag då passagerarsidan.

Lycka till

// percy
Användarvisningsbild
av CarMan
låter presis som ett igensat cupefilter.

Cupefiltrer bör bytas en gång om året. har du inte bytt filtret så gör det.
av Dirk Diggler
Tack för hjälpen grabbar. Skall titta till det där.

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]