Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonathanA
Hej!

Tyvärr så är inte glt motorerna något under av kvickhet!
Extremt trötta på låga varv och något mindre trötta på högre..

Har själv en V70:glt aut. och när man har gjort kickdown så den går ner på 1:an och varvar ur den känns det som det står still när han får i 2:an och kpommer ner i varv.. likaså när man har varvat ur 2:an och 3:an..
av zebmag
JonathanA skrev:Hej!

Tyvärr så är inte glt motorerna något under av kvickhet!
Extremt trötta på låga varv och något mindre trötta på högre..

Har själv en V70:glt aut. och när man har gjort kickdown så den går ner på 1:an och varvar ur den känns det som det står still när han får i 2:an och kpommer ner i varv.. likaså när man har varvat ur 2:an och 3:an..
Ok, men det är ju lite konstigt om man tänker att den trots allt ska ha 170hk! Omegan som mina föräldrar hade innan hade 175hk och var betydligt tyngre, men extremt mkt kvickare! Tyvärr gick kamremmen pa den...
av JonathanA
Ja det kan låta konstigt, men jag är inte förvånad.
Farsan har en saab 9-5 2.3t 185 hk visserligen 300nm orginal. men han hänger ju på mig om han har ett täck släp efter en bit upp till ca 120!

Men jag tycker v70:in ligger skönare på vägen.
En nackdel till är förbrukningen visserligen tar aut. lådan en del men gl och glt motorerna är törstiga. iaf de tidiga tror det blev någon förändring senare..
Användarvisningsbild
av sm4ypg
Växlar lådan mellan växlarna eller har den kanske låst sig i säkerhets läget då blinkar också den oranga pilen i instrument brädan, och bilen startar på en av högre växlarna och är otroligt seg
av sylta
Jag hadde tidigare en 850 glt 92 automat kör nu
en v70 glt manuell .Jag tycker v70in känns betydligt slöare
den behöver mer varv för att "vakna" kanske jag som inte
är van vid manuell!
:-)))))
av HD
Har du kollat felkoder på motorelektroniken?
av snurbo76
har du kollat så det variabla insugsröret fungerar ganska vanligt att det kärvar fast o då blir dom trötta min glt går som själve fan eller gick tills lådan la av.......... den slirar på 4an. fast om din slirar så borde du väl märka det? kolla av felkoderna med kan vara bra
Användarvisningsbild
av Lasseman
erikeriksson skrev:Hej, har en 859 -92 med automat som är mycket klös i på alla varvtal och farter, måste vara något fel på den, kör dessutom aldrig med sportläget.
859 - är det en minibuss? ;)

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]