- lör 31 aug 2013, 20:50
#783555
Det kunde uppkomma lite när och var som helst.
Oftast i samband med att man bromsar ner till stillastående.
Men Jag gjorde så här när jag felsökte:
Först och främst Ohm mätte jag givarna, ska vara ca 1000 Ohm på varje.
Sen hissade jag bilen, jagade ut frugan så hon fick snurra på däcken, då ska givarna visa ca 0.2 -0.4V i växelström beroende på hur fort hon lyckades snurra hjulet. Har man det på alla fyra så är kransarna hela också.
Då återstår bara styrenheten och jag har två stycken men ingen fungerade ju så klart eftersom det visade sig vara kabelbrott så det var lite huvudkliande och skäggdragning innan jag hittade det.
Och att jag hittade det var ren flax för tredje gången jag Ohm mätte så fick jag inget utslag på mätaren.
Då var det bara att rycka kontakten på givaren och mäta där och fick ca 1K Ohm så då följde jag kabeln tills jag hittade lagningen.
Oftast i samband med att man bromsar ner till stillastående.
Men Jag gjorde så här när jag felsökte:
Först och främst Ohm mätte jag givarna, ska vara ca 1000 Ohm på varje.
Sen hissade jag bilen, jagade ut frugan så hon fick snurra på däcken, då ska givarna visa ca 0.2 -0.4V i växelström beroende på hur fort hon lyckades snurra hjulet. Har man det på alla fyra så är kransarna hela också.
Då återstår bara styrenheten och jag har två stycken men ingen fungerade ju så klart eftersom det visade sig vara kabelbrott så det var lite huvudkliande och skäggdragning innan jag hittade det.
Och att jag hittade det var ren flax för tredje gången jag Ohm mätte så fick jag inget utslag på mätaren.
Då var det bara att rycka kontakten på givaren och mäta där och fick ca 1K Ohm så då följde jag kabeln tills jag hittade lagningen.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar...