Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#775702
Hej!
Jag har problem med oljeläckage på min volvo. Det är olja under turbon, mest vid luftintaget innan turbon. Jag har kollat och det kommer ingen olja från turbon. och det är ingen olja över tubon utan allt är underifrån. Sedan trycker det även upp olja ur slangen till vevhusventilationen som sitter under tändstiftkåpan. Jag har kollat oljefällan och alla slangar som är kopplade till den och det är inget som är igentäppt. jag har även skruvat av oljetråget och det är inte skit eller något som man kan se därifrån. Men tar jag bort oljestickan när bilen är igång så kommer det upp rök därifrån, det är väl ett tecken på att vehusventilationen inte fungerar som den ska?

Är det något som jag har missat med vevhusventilationen? Finns det något annat som orsakar oljeläckagen?

mvh Daniel
#775721
Returröret från turbon är en klassiker. Är tråget och vinkelväxeln kladdig? Isåfall är det returröret
Packningarna kostar 40kr styck.

Kan gratulera dig för att du har en awd, det är ett rent helvete och byta packningarna. Tog mig 5 timmar men då demoterade jag inte drivaxlar eller vinkelväxel. Nu skulle jag nog klara det på under en timme :-)
#775908
Lucif3r skrev:På tal om retur-röret... Behöver man plocka loss turbon eller går det lirka ur det med turbon på plats? Skulle behöva byta min packning också :roll:
På din tar det inte mer en max30 min att byta. Antingen tar du den ovanifrån eller ålar in under bilen. Rekomenderar det sista, du ser lättare då.
Turbon kan sitta kvar.
Returröret sitter med 2 insex i turbon, sen en m6 skruv med 10mm huvud en bit ner som fäster den i ett annat rör. Sen är den bara nerstucken i motorn, så när den ska ut så är det lättast att släppa olje eller vattenröret i turbo huset. Så du får ut den. Du kommer förstå vad jag menar när du ligger under eller över :)

Sen roterar du den bara 90-180 grader och så kommer den vara lätt att få ur :) Sitter ungefär 1-1,5cm in i motorn bara:)
#776183
dalfredzon skrev:det är säkert dårifrån oljan kommer. Så det blir till att byta packningar där. Men venhusventilationen verkr ju inte fungera som det ska. är det någon som har något tips på vad felet kan vara.

Rengjort/bytt alla slangar ? Bytt själva vevhusventilationslådan under insuget? Rengjort alla hål in i motorblocket som är ihopkopplade med vevhusventilationen?

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]