Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FullRulleNu
Ja det var faktiskt ngt skräp, vilket jag först såg när jag fick lite dagsljus påre. Satt en liten metallflärp på som man trycker undan först. Oljan var rätt nivå men inte direkt klarröd som sig bör. Blir till att tömma enl. Andis råd i en annan tråd, dvs utan att spola. Kör det kanske 2 gånger. Återkommer med resultat förhoppningsvis :)
av FullRulleNu
Så nu var det tappat, ej spolat, och påfyllt igen och resultatet är mycket trevligt. Mina växlar strulade inte innan, men klonkade lite när man la i R eller D som nu är helt borta. Det kom ut ca 3,5 - 4 liter som jag fyllde på igen. Fortfarande svårt att få en bra mätning på stickan tycker jag. När den är kall visar den över max och när den är varm visar den bra på HOT-delen.

Jag ska nog köra ca 100 mil och sen tappa och fylla på igen, tror inte det är bytt på den här bilen som gått +15.000 mil. Orkar inte spola och på det här sättet slipper jag oroa mig för de skumma inläggen om att ett byte skulle "fräta och ta bort all smuts i lådan och göra den otät". Smyger in bytet liksom..
av FullRulleNu
Ja bra det verkar vettigt, tycker ändå att avläsningen inte är 100 även varm. Intervallet min-max är ju smalt och oljekanten är allt annat än knivskarp. Nåväl funkar ju bra nu 8)
av FullRulleNu
FullRulleNu skrev:Ja bra det verkar vettigt, tycker ändå att avläsningen inte är 100 även varm. Intervallet min-max är ju smalt och oljekanten är allt annat än knivskarp. Nåväl funkar ju bra nu 8)
Hmmm, verkar vara mer än oljenivån jag har problem att läsa, skriven text verkat också vara svårt. Trots att jag har läst avsnittet om nivåkontroll i lådan i Heyenes-manualen där det tydligt bl.a. står att motorn ska vara igång när man läser av, så gjorde jag det i avstängt läge :oops: Gick lite lättare igång :)
av BjornTh
Letade länge efter nivåstickan men hittade den.

MEN min sticka är max 5cm!

Jag har en V70 2002 Slagvolym, cm3: 2435.

Har den gått av, eller är den så kort? ?? :-/

Kan nämna att det som finns är en stump av gul plast, ingen metall syns.
av rid54
Alltså: varm växellåda (och olja) ger en högre avläsning eftersom oljan uvidgar sig i värme; kall växellåda och olja ger lägre nivå av samma orsak. Varmkör och kolla oljenivån enligt instruktionsboken (oftast motorn igång och lådan i läge N). Äldre stickor har markeringar för både varm och kall låda (olja); varm ligger högre än kall.

Normalt ska man gå igenom alla växellägen med spaken (1 sekund väntan i varja läge) innan man går till N och mäter.
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]