Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Copyright91
Volvo V70 -99
Hej

Helt plötsligt har min högra lampa börjat blända kraftigt.
När bilen va inne för bromsbytte så bad jag dom ställa in lampan. Dom sa att den man ställer in lampan med va sönder.

Nu vill jag fixa det själv o undrar om man bara kan köpa den delen eller om hela lampan måste köpas. Jag vet inte ens var den delen sitter o hur den ser ut. Kan någon ta en bild så skulle det hjälpa.

Har ställt in lampan på en gammal renault en gång. Men när jag kollade i volvon så såg allt väldigt anorlunda ut ^^

mvh
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är det upp/ner eller höger/vänster? upp/ner är den skruven som sitter 'bakom' lampan (den är vit på min). Det finns 2 modeller, antingen bara manuell inställning, eller elektronisk. Med elektronisk kan man justera höjden med en ratt i kupén.

Hur som, denna del är utbytbar. Den som sköter höger/vänster... njae, det vetetusan du...

Förslagsvis tar du bort strålkastaren och lägger den på en bra arbetsyta, tar bort alla lock osv, vrider på resp. inställning och kikar om någonting rör sig.
Höjdjusteringen tar du bort genom att vrida hela paketet moturs (err, eller var det medurs? aja det märker du), och lossar pinnen som sitter fast i reflektorn (denna ser du enkelt genom det stora täckhålet) och drar den rakt ut. Åk sen till skroten och hämta en fungerande, bör inte kosta något märkvärt.
För att montera den nya gör du i omvänd ordning.

Ovanstående gäller då om det är upp/ner som inte fungerar.
Höger/vänster finns det inget lätt alternativ att fixa direkt, utan då lär du nog riva isär hela reflektorn för att komma åt och se om något hoppat ur spår eller gått av.

Värt att tänka på är att det krävs många varvs skruvande innan det blir någon synlig skillnad. Jag fick 2a på hög inställning förra året, bes. mannen skruvade bara ett par varv och sa att den var sönder. Väl hemma snurrade jag betydligt fler varv och då började det hända grejor :P
Användarvisningsbild
av Sunschreem
har du problem med att bilden skakar för att motorerna är glappa så funkade lite eltejp prima med att fylla ut med :) Stutsande xenon var inte populärt hos mötande :lol: Men nu lyser det som det ska igen :)

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]