Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arkansam
Hej allihopa,

Köpte min första Volvo för 3 v sedan, det blev en C70 Cab 2001 2.4T, som en lösning på min 40 års kris.
Var nöjd i 3 dagar och sedan lyste lampan Check Engine. Bilen var välservad inkl kamremmsbyte (bilen har gått ca 14000mil). Direkt till MECA verkstad som läste av koderna 130A (luftläckage) och 4008 (läckage EVAP system).
Bilen stod på verkstaden i 3 dagar därefter och de gick genom och bytte oljefällan och en del gamla gummisonder och tog bort felkoderna. Fick bilen igen och körde ett par dagar, sedan lyste lampan igen :0(
Bilen har aldrig varit konstig på något sätt, går bra, tror jag.
Nu säger de att man bör testa att byta luftmassamätare. Skall dit med bilen på måndag.

Mina frågor:
är det farligt att köra bilen när motorlampan lyser?
har någon varit med om de här koderna?
var det fel bil jag valde?

Taxsam för svar...

Sleepless in Sundsvall ??:-/
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Går bilen bra?? det kan inte hjälpa att göra rent luftmassemätaren?
polaren gjorde det efter hans lampa tänds några gånger efter det så lyser den med sin frånvaro :)

om bilen går sämre så är den i limp home mode = som det låter halta hem
av AnkaN7893
Testa rengör luftmassomätaren med LMM spray. Eller plocka loss den och blås försiktigt med tryckluft på nålen.

När du ändå är igång. Dränk kontakten till Luftmassomätaren med 5/56 eller wd40 vänta en stund och blås ur ordentligt med tryckluft.
Har liknande problem med min, kommer ibland skit på nålen!
av arkansam
Tackar och bockar så mkt för svaren jag fått hittills..
Jag gör det AnkaN7893 rekommenderat. Håller tummarna.

MVH,
Sleepless in Sundsvall
Användarvisningsbild
av eccy243
US-Import? Eftersom du säger att det står Check engine. Dessa motorstyrningar har väldigt hård övervakning av tankläckage. Helt på en annan nivå än svensksålda bilar. Och just med felkoden som säger läckage på EVAP-system. Kolla tanklocket! Är O-ringen i tanklocket dålig så läcker det där. Har haft många US-bilar där man inte får bort motorlampan förrän man byter tanklock. OBS! Det är eget tanklock för US-marknad.
av arkansam
Jo det är en US-import bil.. helt rätt.
Jag kollar den biten oxå.. tackar så mycket för synpunkten.

Ha det gött eccy 243..

MVH, S in S :P
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?