- tor 23 maj 2013, 15:15
#756883
Det enda man kan göra på sugisar för någorlunda vettiga pengar är typ extraktor grenrör, andra kammar och portning av topp. Det är absolut inte billigt, men det är typ det billigaste man kan göra.
Effekt efter detta då? Ptja, kanske 145-147hk. Skillnaden blir registret, vart effekten kommer och hur den beter sig, vilket i sig kan upplevas som mycket possetivt, eller mycket negativt.
Ett exempel på orgnalmotorer med dessa fenomen är vanliga 10v 144hk motorn, och 20v GLT motorn på 170hk.
GLT hästarna kommer så pass mycket högre upp i registret att vid normal körning känns 144hk betydligt piggare.
Att trimma en sugis gör man inte för att jaga hästar, utan för att ändra registret i första hand. Oftast brukar (rejält) trimmade sugisar gå som ett lass skit på lägre varv, men vara riktigt ordentligt pigga på högre varv - och framför allt varva så inuta h-e.
Ett exempel på detta är rally bilar.
Dessa bilar är dock inge roliga att köra normalt med, eller ekonomiskt. Jag fick "äran" att flytta en gammal bekants rallybil från ett garage till ett annat, en 940 rödblockare sugistrimmad. Tror aldrig jag fått så mycket motorstopp tidigare haha. Rolig bil, men inget jag skulle kunna leva med som bruksbil - vill nästan påstå att det skulle vara näst intill omöjligt.
Har för mig att den bilen var bänkad till runt 190hk, från sina orginala 130hk. Kostnad? Det ville han inte svara på, men en bra bit över 100k iaf. 100k för 90hästar är jäkligt mycket. :roll:
Jag vill dock påstå att den bilen drar dom flesta chip-trimmade turbos med sina 300 pappers hästar :roll:
Ok nu kanske jag börjar spåra ur lite här. Men poängen var att det är pissdyrt att trimma sugisar, det blir inte optimalt för "allt-i-allo" körning, man får inte ut mycket hästar, men dom är riktigt roliga att köra när man kan nyttja dom :mrgreen: