Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Testade att tanka 855an full med 98 oktan nu sista tankningen. Ska inte påstå att jag tycker den går hårdare, däremot så har den vipps slutat att vandra lite på tomgång. Den går superjämnt och fint istället för att ligga och hoppa 200 rpm som den gjort tidigare. Kan verkligen lite högre oktan göra så mycket? Den har simons 2,5" efter katt, sportluftfilter i orginalburken samt är BSR chippad. Kan det vara så att den vill ha 98 oktan då den är chippad?
Jag skulle nog dragit ur batteriet för att nolla elektroniken i samband med tankningen så att den "glömmer bort" att den körts på 95.
Som jag fattade ett tidigare inlägg av Petsson så ska motorelektroniken justera sig själv om man t.ex byter oktan. Knacksensorerna borde väl uppfatta att den kan ställa om tändningen utan att börja spika? Iofs är ju motorelektronik ganska invecklad så det kanske inte skadar att nolla allt. Vad vet jag :)
Den bör bara kunna ta nytta av 98 okt om den är chippad. Mig veterligen har 850:ns styrsystem ingen möjlighet att ställa tändningen tidigare än vad 95-oktan medger utan omprogrammering.
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]