Ja nog har reservdelar blivit dyrare alltid. Jag bytte vattenpump på min 740 för,och det är iofs längesedan (20 år sedan), och då kostade den ca 500kr på Volvo. Men så stor inflation har vi väl inte haft.
Mitt bidrag till vilken bil du ska köpa om du tänkt skruva själv är väl en välvårdad bil utan turbo. Oftast lugnast körda och minst grejor som kan gå sönder. Jag har haft vår V70 från 7000 tom nu 21000 mil och det har vart mest enklare(tycker jag ivf) grejor att fixa typ styrleder, bromsskivor och ok, handbromsbackar. Det mest avancerade, kamremsbyte, lämnade jag in till verkstad.
Jag har aldrig haft något annat än stora bilar från Volvo men iom. att jag gjort den mesta servicen och repen själv så har jag kunnat hålla nere kostnaderna för det på ett min och aldrig haft några dyra överaskningar på något som rasat och de har ändå gått ca 35000 mil då jag sålt dem.
Köp en av någon pedant som lämnat in på verkstad om du köper någon som gått lite längre så gör du säkert ett bra köp. Kolla hur det ser ut på gården där de bor, det säger lite om hur de brytt sej om bilen