Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Om det nu inte är så att man gillar att leta efter något ganska vanligt i evighet så anlita någon som är bekant med bilmodellen för felsökning.
Vad jag nu kan läsa mej till i tråden så känns hela felsökningen som om man inte vill hitta problemet alls?
För VILL man hitta problemet så MÅSTE man undersöka på riktigt. Man kan inte endast gissa, titta på avstånd, spå i the eller annat.
Att man själv kanske inte är så insatt är ju en sak, alla är inte mekaniker utan då vänder man sej till en sådan. Då ska det till att den man anlitar är insatt istället, annars kommer man ingen vart.
Vi tar fett som exempel i det här fallet. Fett är inte magnetiskt. Fett stör inte ABS systemet. Samt hur man nu skulle fått fett så långt in som runt givaren, det är mej en gåta. Men visst har man lyckats med detta så stör det iallafall inte givaren utan att fettet innehåller så mycket smuts som är metalliskt att det är otäckt.
Det är däremot väldigt bra naturligtvis att fixa damaskerna. Men inte avgörande för ABS systemet.

Vi tar kontroll av tandkransarna som ett annat exempel. Att titta utifrån på en krans avslöjar mest om den ens finns kvar. För är man intresserad av kransens skick så MÅSTE knuten lossas och dras ur sitt hölje i spindeln. En spricka lär du inte se utifrån om den inte är extrem. Du ser heller inte om en tand är 1 mm lägre än dom andra om man nu inte är väldigt van med vad som är rätt och fel innan. 1mm är skillnaden mellan fungerande och icke fungerande.
Vet man ens om det är fram till att börja med? Ingen verkar ha läst ur koder eller läst signal i realtid för att undersöka saken?
Ingen verkar heller ha gjort mätningar på givarna ifall man saknar utrustning till diagnos, för att ens veta vilken sida som strular, ifall det är en givare?

Min första åtgärd om jag var i dina skor: Byt till en kompetent verkstad. Eller en kompetent vän eller ja.. vadsomhelst bara denne är kompetent.
Jag har vissa standardkrav på hur en felsökning eller ett jobb ska göras eftersom jag själv är mekaniker i grunden. Kraven är absolut inte höga kompetensmässigt ändå, mitt krav är normal standard. Det du skrivit om vad man gjort, och i vilken ordning man gjort det ihop med svaren du fått, gör att jag definitivt är övertygad om att du ska byta verkstad.
av pms74
Okey ja tack så mycket. var bara inne idag o fick den kollad hos en mekaniker mest för o veta felet så man kan göra vid det nu när lönen kommer o då hissa han upp bilen o lös med en lampa o kolla under som tusan på bägge sidor . (vad vet jag kan inte sånt alls, då jag e tjej o bara tutar o kör) sen hade han sån data grej (som läser felkoder) han koppla i bilen o då sa den någonting om givaren vänster fram vad den nu hette o det va nåt konstigt namn typ emballage eller nåt i den stilen o den visa i texten det va vä fram. HAn sa det prova o byt damasken o hjälpte inte det så fick man dela o kolla på det närmre. Vilket fall som blir damasken bytad på tisdag av min svåger sen får vi se vad bilen säger o gör efter det . Kan det kanske inte va en bit av den ringen till damasken som e borta som satt sig där ??? Men ska helt klart ha någon annan o kolla på den med . Tacksam för alla svar :)
av *pettson*
pms74 skrev:Okey ja tack så mycket. var bara inne idag o fick den kollad hos en mekaniker mest för o veta felet så man kan göra vid det nu när lönen kommer o då hissa han upp bilen o lös med en lampa o kolla under som tusan på bägge sidor . (vad vet jag kan inte sånt alls, då jag e tjej o bara tutar o kör) sen hade han sån data grej (som läser felkoder) han koppla i bilen o då sa den någonting om givaren vänster fram vad den nu hette o det va nåt konstigt namn typ emballage eller nåt i den stilen o den visa i texten det va vä fram. HAn sa det prova o byt damasken o hjälpte inte det så fick man dela o kolla på det närmre. Vilket fall som blir damasken bytad på tisdag av min svåger sen får vi se vad bilen säger o gör efter det . Kan det kanske inte va en bit av den ringen till damasken som e borta som satt sig där ??? Men ska helt klart ha någon annan o kolla på den med . Tacksam för alla svar :)
Det är bra att du vände dej till någon du trodde kunde uppgiften. Tyvärr kunde han den inte.
Vad han kunde gjort istället.. är att läsa ur felkod. Radera kod. Köra bilen och se om kod uppstår igen. Under körningen hade han om utrustningen tillåter kunnat läsa i realtid om hur givarna fungerar. En realtidsläsning ihop med 5-10 minuters körtid berättar var och hur, direkt.
Eftersom din hastighetsmätare fungerar på din bil så låter det otroligt om vänster framgivare vore aktuell. Med tanke på att din hastighetsmätare läser på den. Fungerar inte den ordentligt så fungerar inte hastighetsmätaren ordentligt. Och jag har inte läst nåt om att mätaren bråkar?
Som jag sa tidigare är det bra med en hel damask, men det påverkar inte din givare om det nu inte var knölfullt med fett som fått metallspåner isej vid tandringen.
Om damaskringen satt sej där så behövde han inte vänta på något. Det syns direkt och då hade han också kunnat åtgärda det direkt. Då hade med all säkerhet också givaren varit utslagen hela tiden som ringen befann sej mitt för den. Med andra ord hade abs systemet bråkat heltid med dej. Inte bara vid låg fart och liknande.

Visar realtidsmätning på att det är vänster fram så är det bara att börja lossa drivaxen för att kika på ringen. En ny ring kostar runt 75 spänn på biltema, det går utmärkt att byta förutsatt då att knuten i sej inte är så rostig att det är omöjligt.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Eirike93 skrev:Det är väl just det som gör ABS-problem lite dumma, skulle den få för sig nåt så kan den ju motverka bromsarna runt om allt utan anledning - och därmed tappar man kanske det mesta av bromsförmåga? :???:

Tracs på V70 (97-00) fungerar väl så att den stryper motorn elektroniskt med hjälp av signalerna från ABS-givarna fram?
Nupp, men den bromsar den hjul som spinner för att få över kraften till det andra, fattigmans-antispinn. Riktig anti-spinn funkar så som du säger dock.
av *pettson*
Lucif3r skrev:Sniker in med en fråga här också.
Kan vol-fcr läsa i realtid? Eller kan det bara läsa lagrade koder? vol-fcr är ju, vad jag förstått, den programvara som volvo använder sig utav när dom läser årsm. 96-98
volv-fcr kan bara läsa/ radera koder. (Volvo-Fault Code Reader)
Det var nåt nytt för mej att volvo använder den programvaran?
Annars brukar gamla vadis användas ihop med VCT 2000 för att läsa dom äldre på dom ställen jag varit, då kan dom köra realtid. Dom ytterligare äldre körs med universalscanner eller tja om någon har kvar en gammal handscanner med insticksmoduler till.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
*pettson* skrev:volv-fcr kan bara läsa/ radera koder. (Volvo-Fault Code Reader)
Det var nåt nytt för mej att volvo använder den programvaran?
Annars brukar gamla vadis användas ihop med VCT 2000 för att läsa dom äldre på dom ställen jag varit, då kan dom köra realtid. Dom ytterligare äldre körs med universalscanner eller tja om någon har kvar en gammal handscanner med insticksmoduler till.
Jasså ok. Jag fick infon att vol-fcr användes.
Jag antar att det inte finns något program som kan "emulera" en VCT?
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]