Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !

Har under en tid börjat att fundera på om ABS samt TRACS fungerar på min bil (ägt den sen i April) men i morse när det hade snöat så fick jag det bekräftat att varken ABS eller TRACS fungerar på min bil (V70-98). ALLA lampor fungerar i instrumenthuset med tändning på och alla slocknar när bilen startar, så långt är allt som det ska,inga säkringar verkar vara trasiga heller men ändå så fungerar inte ABS och TRACS.

Det som jag tycker är konstigt är att inga varningslampor lyser när man har startat bilen, vad kan vara fel ?
Åk och få dina felkoder utlästa. Annars får du börja byta delar på måfå vilket kommer bli dyrt. Vi kan ju givetvis sitta här och gissa, men det hjälper nog inte dig direkt.

En sak du kan göra är ju att ta bort instrumenthuset och kolla om ABS/TRACS lampan är "fulkopplad" till någon annan lampa, dvs funktionen är borttagen men den tänds med tändningen och slocknar med övriga lampor.
Detta brukar synas rätt tydligt i form av en kabel som går från lampsockeln till någon annanstans.

I övrigt kan jag väl lista några vanligt förekommande fel:
Glappt styrdon - går att löda om. (Bör ge tänd abs lampa)
Kass givare på något hjul (Bör ge tänd abs lampa)
Dåligt kablage till någon givare (Bör ge tänd abs lampa)
Slitet/trasig ABS krans (Bör ge tänd abs lampa, och ibland ge en lustig hastighetsmätare)

Så kort sagt, dom allra flesta fel bör ge en tänd abs lampa. Men jag är ingen expert och rekommenderar därför att få dina felkoder utlästa (och tolkade).
Kom dock ihåg att en fel kod är endast en ledtråd! Det behöver inte vara just den saken felkoder grinar över som är den felande länken.
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]