Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Var och köpte den V70 classic -00 igår till sambon, när hon körde hem så gick temperaturmätaren bara upp den 1/4 men den ger bra värme ändå.
Är det termostaten som det är fel på då?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Om det är givarfel borde motorn gå illa när den blir varm.
Men om det är fel på givaren(eller dess kablage) eller termostaten så ska även en felkod sättas för att motorn inte går upp i drifttemp tillräckligt snabbt.
Kan ju även vara instrumentfel.
Användarvisningsbild
av Mabuse
När den är kall, starta upp den och kör tills värme-nålen börjar röra på sig. Stanna, gå ut och känn efter om slangen till kylaren fortfarande är kall, eller om den börjar bli ljummen.
Är det en diesel eller bensinare?
Användarvisningsbild
av js1
Termostaten är billig och enkel att byta, börja där. Den kan öppna vid för låg temperatur.
av JT855
Tror till 99% att det är termostaten. 1% på tempgivaren. Båda billiga enkla saker.

Om det är likadant termostathus som på 850 så råder jag dig att använda rätt torx när du ska byta termostat. Gick skitlätt för mig men har läst om många som dragit sönder skruvar och även spräckt hela huset. Använd hylsa till ett spärrskaft så du får kraft och kan dra rakt, inte nån värdelös torxmejsel som du bara drar sönder skruvarna med.
Användarvisningsbild
av Vojje
Lucif3r skrev:Kan termostaten gå sönder genom att "bara stå" :P ? För sist jag startade rishögen (855an) så gick den inte upp i temp (knappt 1/4 av mätaren), men gången innan det så funkade den som den skulle :P
Det är i uppvärmningsfasen eller avkylningsfasen den pajjar.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]