Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uninium
Kolla på bsr,så kan du kolla under vilka hastigheter/vxl dom använder.

Men på en sugmotor så är det nog mkt placeboeffekt...
av JT855
Då var dom testade. Testade bara en växel, 3an, 60-120 km/h. Tyckte 60-120 på trean lät bilen jobba ganska bra över alla register.
Körde 5 ggr med båda boxarna. Fick exakt samma tid 2-3 ggr med bägge uppsättningarna, och det var dessa tider.

Boxarna som satt i bilen 60-120 km/h på 3an = 12,7s
Boxarna med ATM chip 60-120 km/h på 3an = 13,7s

Resultat: Bilen vart tröttare med ATM chippen, tappade det riktiga "klippet" som den haft tidigare. Märkte det klart och tydligt innan jag ens börjat klocka några tider. Direkt efter jag provkört boxarna monterade jag tillbaka dom som satt där sen tidigare. Bägge uppsättningarna hade exakt samma nr.

Kan tillägga att boxarna som satt i min bil sedan tidigare har varit öppnade... Alltså är den redan mest troligt chippad sen tidigare. Dock med ett chip som faktiskt ger ett bra klipp i motorn. Ska vid tillfälle öppna alla boxar och kolla vad för chip som sitter i dom.
av JT855
Nix, kändes tröttare över precis hela registret. Med boxarna som satt i bilen sen tidigare kommer en första kick vid 4000 rpm, och en andra vid 5000 rpm. Känns 100 ggr roligare att köra. Ska som sagt öppna bägge paren och titta vad som sitter i dom.
av JT855
Sådär. Då har man fått tummen ur och haft isär boxarna. Dom som satt i bilen sedan tidigare hade ett chip som det stog BSR på :) Kanske därför jag inte upplevde någon skillnad när jag satte i "ATMboxarna". Bilen går fan så mycket bättre med BSR boxarna än dom jag köpte som tydligen ska innehålla chip från ATM. Dom så kallade "ATM boxarna" hade chip där det bara var skrivet bilmodell och årsmodell på chippen, så vad det i verkligheten är för chip går inte att garantera.

Hur som helst så går då bilen fan så mycket bättre med BSR + simons 2,5" efter katten än vad min andra 854 GLT -96 totalt orginal gjorde. Den skulle inte haft en sportmössa mot 855an. Iofs har 855an gått 15500 mil och den andra 27000 mil :) Kanske spelar in lite. Har även provat gasa mot en v70 -01 140 hk chippad med BSR´s "188 hk chip" och den hade då inte heller en sportmössa.

SLUTSATS: Ska jag rekommendera något chip åt någon så blir det BSR. Tror ett Simons 2,5" efter katten är att föredra också. Tillsammans ger dom säkert 10-15 hk iallafall. Man känner att bilen går lite bättre. Inte i närheten av som att chippa en turbobil, men nog gör det skillnad.
av *pettson*
Min slutsats: Oavsett fabrikat har testningen totalt misslyckats. Det tar en box runt 20 mil att optimera bränsle och tändning.

Dom två uppsättningarna som jämförts har olika historia vad jag kan läsa mej till. Den ena uppsättningen är inkörd och klockas mot en som inte är inkörd. Det ger givetvis inte någon bra uppfattning. Det brukar tyvärr jämföras likadant när man har turbomotor som chippats. Alltid utan att systemet fått justera sej på dom adaptiva värdena.
av JT855
Kanske måste skriva exakt hur länge det är kört med boxarna då.

BSR boxarna är kört ca 600 mil med (sen jag köpte bilen alltså) innan jag satte i ATM boxarna.
ATM boxarna har jag kört med ca 150-200 mil. Ingen som helst skillnad från det jag monterade dom tills jag tog bort dom.
Direkt efter återmontering av BSR boxarna så vart bilen mycket piggare igen.
Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Uppdatering, fick tag i en på Mekonomen och […]

slungdiff på 945

SE modellen har slungdiff.