Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av espii
Det stämmer att det är den gamla karossen - jag kanske till och med lade detta i fel forum? Det var lite lurigt med 98-00 och 00-07 ;-)

Intressant förslag Frigge, ska undersöka saken. Och för övrigt får hon inte upp någon text alls, men det finns inte på denna vad jag vet.

Det som låter lite knepigt är att den då skulle starta om den hade mer bensin i motorn, om det nu är startspärren som träder i kraft. D.v.s. att den startar alltid om man gasat upp innan avstängning.

Men å andra sidan kanske den då känner efter hur pass mycket motorn har gått och beslutar att den skall få starta. Det vore intressant att veta vad denna antennring egentligen beslutar om vad som inte skall få starta - bensinpump kanske?
av Frigge
espii skrev:Det stämmer att det är den gamla karossen - jag kanske till och med lade detta i fel forum? Det var lite lurigt med 98-00 och 00-07 ;-)

Intressant förslag Frigge, ska undersöka saken. Och för övrigt får hon inte upp någon text alls, men det finns inte på denna vad jag vet.

Det som låter lite knepigt är att den då skulle starta om den hade mer bensin i motorn, om det nu är startspärren som träder i kraft. D.v.s. att den startar alltid om man gasat upp innan avstängning.

Men å andra sidan kanske den då känner efter hur pass mycket motorn har gått och beslutar att den skall få starta. Det vore intressant att veta vad denna antennring egentligen beslutar om vad som inte skall få starta - bensinpump kanske?
Det finns ingen textruta på den modellen.
Startspärren gör att bensinpumpen inte går och därför startar bara bilen på bensinen som är kvar. Låter i o för sig märkligt att det skulle spela roll om man gasar upp motorn innan man stänger av den.
När felet är framme skulle man behöva mäta bränsletryck och kontrollera gnistan
av espii
Jag bytte ut antennringen för snart två veckor sedan nu, och problemet har inte återkommit sedan dess. Helt sjukt.
av jbl
Det är ju kanon om det var felet. Skönt när det blir löst.
av espii
Jo, det känns riktigt gött att ha löst det (ta i trä).

Det är dock lite frustrerande med ett sånt här problem, trist när man inte fattar för fem öre hur utbyte av en liten platsbit kan påverkas av huruvida man gasar upp bilen innan man stänger av den eller inte.

Borde ju haft något att göra med bränsletillförseln, men det känns inte som att ett stöldskydd ska kunna gå att ta sig runt genom att ha lite bensin kvar i motorn.

Kommer grunna mig gråhårig av detta :-)
av Frigge
espii skrev:Jo, det känns riktigt gött att ha löst det (ta i trä).

Det är dock lite frustrerande med ett sånt här problem, trist när man inte fattar för fem öre hur utbyte av en liten platsbit kan påverkas av huruvida man gasar upp bilen innan man stänger av den eller inte.

Borde ju haft något att göra med bränsletillförseln, men det känns inte som att ett stöldskydd ska kunna gå att ta sig runt genom att ha lite bensin kvar i motorn.

Kommer grunna mig gråhårig av detta :-)
Det är inget att bli gråhårig på :lol: Det är en bil med elektronik, en hel del elektronik rättare sagt.
Den kommer fungera nu, bara en slump att den fungerade efter uppvarvning :wink:
av espii
Hehe, slump ja, 100%:ig slump som höll i sig i mer än ett halvår :)

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]