Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
Har fått ett ovanligt fel nu. Råkade ha av spaken till att låsa ratten i ett läge. nån som vet vart man kan hitta en ny/beg? hittade ingen på laga.se och om det är svårt att byta själv? sitter en lås ring som kan bli lite svårt att få av och på.
av *pettson*
Du har två alternativ.
Antingen tar du reda på vad som är trasigt och ser om volvo har delarna.
Eller så får du köpa en komplett rattstång på skroten.
av folkrace_89
det är själva spaken som går längst med ratten eller va man ska säga den har gått av längst in så kan inte laga den utan måste byta hela.. det är den spaken man drar ner för att kunna flytta ratten upp och ner.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vet inte om det felet är så superduper ovanligt, har sett några x70is med det felet.
Jag har samma fel på min V70, skiten har gått av kant-i-kant med instrumentpanelen (va så vid köp) >_>.
Jag har inte kollat så noga, men vad jag har sett så är det bra jäkla trångt att komma åt att byta spaken utan att ta bort hela instrumentpanelen.
Själv funderar jag på att försöka limma/plastsvetsa ihop min spak istället. Finns lite utrymme mellan spaken och ratten där man skulle kunna fästa ett stag t ex.
av *pettson*
Ett alternativ till att riva ur panelen eller ligga o plastsvetsa på plats kan vara att göra på så sätt som det är tänkt. Lossa dom anslutningar som finns. Lossa dom få skruvar som håller fast och sen dra ur hela styrkolonnen. Lägga den på bänken och göra reparationen. För att till sist montera tilllbaka. En operation på en timma om man är normalhändig.
av folkrace_89
får prata med meca verkstaden här i byn om dom kan få hem en sån eller hitta nån som ska skrota ner nån som har en sån spak...tror det kan funka att trycka panelen framåt för att få bort plast detaljen från själva stången den sitter på.
av *pettson*
folkrace_89 skrev:får prata med meca verkstaden här i byn om dom kan få hem en sån eller hitta nån som ska skrota ner nån som har en sån spak...tror det kan funka att trycka panelen framåt för att få bort plast detaljen från själva stången den sitter på.
Ja att reparera på avsett sätt vore ju dumt?
Varför bända och trycka på instrumentpanelen när det finns arbetsmetoder som inte tar längre tid, men som ger bättre översikt över arbetet?
Man jobbar ju inte med mera än sin egen säkerhet när man jobbar med rattstången så varför vara noggrann?
av folkrace_89
tror det är lättare att sätta handen och trycka lite på panelen än att plocka bort allt. men har inte kollat upp hur svårt det är att ta bort panelen där alla knappar sitter i. är det lätt?
av zäta
Inga problem att byta spaken utan att plocka ner instrumentbrädan man får bända lite i instrumentbrädan
när man sätter dit den nya spaken, spaken sitter fixerad med ett stålband typ "slangklämma" som är klämt
ihop med en tång. klipp av eller öppna upp klämman och bryt ut spaken lite så släpper den.
glöm inte klämman och tryck på spaken . kläm ihop klämman med en tång igen eller dra åt
slangklämman om du använder en vanlig slangklämma.
Det svåraste är att hitta en ny spak för skrotarna säljer bara hela rattstången.
Jag hittade en spak på självplocken hos Jönköpings bildemont.
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]