Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tycker jag har otur med min kära T5a nu(96a)... :(
Min motorlampa tändes för några veckor sedan och jag märkte ingen skillnad på bilen i prestanda. Och mina avgaser började lukta pyton, så jag
antog att det va min lambdasond som gett med sig.
Den gick i alla fall precis som den skulle, jag märkte inte av något lustigt alls. Turbon laddade som den skulle, bilen gick fint och mådde bra.
Men senast igår kväll, så tyckte jag att turbon betedde sig lite lustigt när den började ladda.
Så jag provade igen, men då hördes det inget missljud. Så jag antog att jag bara hade inbillat mig.
Det har inte varit några problem alls gällande turbon enda sedan motorlampa tändes, förens nu.

Nu ikväll när jag va ute och körde, så tyckte jag att turbon betedde sig lite konstigt. Så jag tryckte ner gasen,
turbon börjar ladda, och det va då missljudet kom igen. Men denna gången så hördes det verkligen. Det lät, ungefär,
"burrrrrrrrrrrr". Ett "burrande" ljud. Nästan tuggande. Vad kan det här bero på? Börjar turbon ge sig? Eller kan det bero på att
någon slang är sönder? Snälla hjälp mig! Uppskattar era svar och tackar hemskt mycket på förhand!

Mvh Nicklas
Jag stack ut en snabb vända med bilen igen, och detta problem uppstår när jag kommer upp till 3-3500 i varv och när laddtrycksmätaren står på fullt. Då kommer detta burrande, och den "fastnar", "tuggar" en liten stund vid 3500 varv och sackar sedan sakta uppåt, ungefär. Jag kan inte så mycket om bilar, så det är därför jag frågar om hjälp, stå ut med mig, hehe :) Är det turbon som är kass, eller är det något annat? Det luktar även väldigt starka avgaser när jag kliver ur bilen, dubbelkollade så att det kom från avgassystemet, och det gjorde det. Har ni några aningar? Uppskattar verkligen all hjälp :)

Mvh Nicklas
gnestakalle, nej, det luktar inte bränd olja :)
Ska kolla om den glappar på axeln Kena.

Jag har kört lite idag, åkte till en vän som kan lite mer om bilar än mig, och han sa att det antagligen inte är turbon det är problem med. Eftersom den laddar precis som den ska, tills dess att jag får fullt laddtryck. Då blir det precis som att bilen "stryper" den. Det är nog ett mer korrekt sätt att säga att mitt problem är. Turbon laddar precis som den ska, tills den får fullt laddtryck, det är då den börjar "burra" precis som att något låser den. Har ni några aningar? Detta exempel kanske är bättre, hehe =) Uppskattar all hjälp!

Mvh Nicklas
av *pettson*
Se till att grundjustera den och låt bli att skruva på WG stången så ska du se att den laddar normalt och framförallt går normalt.
Vill man ha högre laddtryck så blir det till att köpa mjukvara istället för att skruva på stången om bilen ska gå normalt.
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]