Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Swimmpuz
tja. har problem med min tomgång på min volvo 855 t5 när den är kall så ligger den på 800-900 som den skall ligga på. men så fort bilen blir varm så går den upp och lägger sig på ca 1000-1100. och där går en slang ifrån insuget som i sin tur går till evap ventilen som sedan går vidare ner till kolkanistern.
MEN stryper man den slangen så blir tomgången kanon!

så är det någon som kan hjälpa mig med detta dillemma !!

har även hittat ett inlägg ifrån en annan snubbe som förklarat som vekar ha samma problem som jag har så här lyder hans förklaring !!

tal0n: har du också hög tomgång på bilen? för ja har en sugande ljud som kommer från den behållaren o tomgång på ca 12-1300rpm.. och går man fram o lyfter på huven så kan man strypa slangen precis efter den lilla ventilen som sitter fastklämd vid kylaren. då blir behållaren tyst o motorn går ner i varv.. när man släpper så "pyser" den i gång igen o motorn varvar upp. så den drar liksom in luft därigenom.. men varför?

ps !

har kollat felkoder!
kollat vacum slangar
sprayat med startgas!
och insugspacking är ganska nyligen nybytt!!
Egentligen talade han själv om var felet fanns i första inlägget. Fel i EVAP-kretsen och då troligen en läcka där.

Mvh GK

Ja de är den motorn med en tändspole vid[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]