Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

Jag besiktade bilen igår och hade hoppats på att jag skulle få reda på vad som gjorde att bilen
vibrerade när jag kör sakta och bromsar och när jag kör i 110 (vibrerar utan att jag bromsar).
alla andra hastigheter mellan 30 och 100 rullar 855:an som ett slagskepp.

Inget känns i bromspedalen och skivorna är spikraka på besiktningens tester vilket gör mig väldigt konfunderad

Fick bara bann för att min vindrutan va dålig och dragkroksbalken va rostig så snälla, vad kan det vara då?

Volvo 855
års: 94
SE

// Sjoling
Det finns flera saker som sbp inte har någon åsikt om.

Du kan ha mjuka bussningar i bak och framvagn. Då menar jag för mjuka, men inte trasiga.
Du berättar inget om hur långt bilen gått. Inre drivknutar som glappar är också en källa till vibrationer.
Trasigt undre motorfäste på höger sida, är inget sbp ser överhuvudtaget, men nåt som ger fel vinkel på inre drivknuten på höger resp vänster sida.
Som i sin tur ger vibrationer.

En 4hjulsjustering som pekar någonannanstans än rätt ger vibrationer också osv. Det finns många källor.

Börja med att kika på dom vanligaste själv. Känn på inre knutarna om dom glappar. Se om motorfästet är helt eller trasig.
Jag har själv samma problem, som jag försöker att hitta en lösning på...

Vibrationer i kupén vid körning mellan 100-110 km/h samt ett svagt "guppande" (känns ungefär som om hjulen vore ovala) vid körning runt 30-50 km/h.
Var in till Vianor och balanserade alla fyra hjulen, vilken fick bort mycket av vibrationerna/duppandet. Dock känns de fortfarande, om än inte lika mycket som tidigare.
Eftersom jag har originalfälgar så utesluter jag att fälgarna sitter lite snett, vilket de kan göra om man saknar centreringsringar på 2:a-partsfälgar.
Med tanke på mitt "guppande", så tror jag att mitt "fel" sitter någonstans runt hjulen.
Har inga vibrationer i ratt vid inbromsning eller att bilen drar snett.

Andra tips och förslag mottages med varm hand.

Mvh
Johnny
*pettson* skrev:Det finns flera saker som sbp inte har någon åsikt om.

Du kan ha mjuka bussningar i bak och framvagn. Då menar jag för mjuka, men inte trasiga.
Du berättar inget om hur långt bilen gått. Inre drivknutar som glappar är också en källa till vibrationer.
Trasigt undre motorfäste på höger sida, är inget sbp ser överhuvudtaget, men nåt som ger fel vinkel på inre drivknuten på höger resp vänster sida.
Som i sin tur ger vibrationer.

En 4hjulsjustering som pekar någonannanstans än rätt ger vibrationer också osv. Det finns många källor.

Börja med att kika på dom vanligaste själv. Känn på inre knutarna om dom glappar. Se om motorfästet är helt eller trasig.
Bilen passerar snart 30,000 sträcket så det finns nog lite bussningar att se över.
Jag får hissa upp bilen å känna å kränga lite så får jag se. Synd när det kan finnas så många felande delar, felsökandet
blir ju ganska mycket mer omständigare =)
Danke för info!
Jag har kontrollerat följande.

Känt om det är glapp i hjullagret = check
Kollat knutkorsen = check

Men när jag snurrade på vänster framhjul så snurra det fritt ½ varv å sen hörde jag hur beläggen tog emot skivan.
Detta kan tyda på att skivan fram e ojämn vilket framkallar vibrationer i framvagn och vid inbromsningar.
Men eftersom klockan på bromstestet på bilprovningen inte visade att det var ojämna skivor för några dagar sen så är jag lite tveksam.
Jag tror jag ändå ska inhandla några biltema skivor å se om det är felet eftersom felet uppstår i hastigheter över 110 och vid inbromsning. Det mesta pekar trots allt mot det felet.

Återkommer med uppdatering
Sås, då var skivorna fram bytta. Vibrationerna i långa hastigheter samt vibrationerna vid inbromsningar är borta.
Nu kvarstår detta vibrerande vid hastigheter över 110.

Om man ska beskriva vibrationerna så är det en pulserande vibration med en halv sekunds mellanrum mellan vibration och att det inte vibrerar.. Jag får nog kolla balanseringen igen. Återkommer.

..det lutar mot att låta någon som v[…]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r&[…]

Eller så är mätvärdena frysta[…]

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]