Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Det är hydrauliska tryckare. Varför skulle dom INTE knacka när man startar? Dom är lite slitna och håller inte riktigt tätt. Dom har tappat lite tryck och motorn ger inte i närheten av rätt oljetryck på startmotorn jämfört med när den går på tomgångsvarv, det finns bra med tryck i vevaxellagren (tillräckligt för att släcka lampan) och avtagande uppåt i motorn. Därav slamrar alla fabrikats bilar med lite slitna tryckare vid uppstart, inget ovanligt att en bil med hydrualiska tryckare låter som en slagborr dom första 5 sekunderna innan oljetrycket är uppe och tryckarna är fyllda. Ju mer slammer desto slitnare tryckare.
Mer magiskt än så är det inte. Fortfarande så löser inte olja i cylindrarna ett problem som är relaterat till ventiler. Ändå löser alltid olja i cylindrarna problemet.

Sen kan man utöver det, iskallt räkna med att inte ventiler alltid hänger sej 1/10dels millimeter öppna, vilket inte skulle höras, du hör inte mindre än runt 0.3-0.5mm ventilspel. Utan att det lätt kan ske 1-2mm öppna och då är det ett topplockras direkt. Ändå finns det inga såna rapporter på över 20år med samma feltyp.

Man brukar råka på två feltyper som ger samma symtom.
Kompressionslöshet på grund av att man startat och sen stänger av direkt. Det beror som sagt på avsaknaden av tätande olja. Som i sin tur blir viktigare och viktigare ju mindre spänst det finns i kolvringarna. Brukar drabba alla cylindrar samtidigt.

Kompressionslöshet på grund av läckande spridare, som helt enkelt skapar samma problem som ovan då läckande bensin dränker sina cylindrar. Det däremot uppstår i en eller två, kanske tre cylindrar. Hursomhelst oftast inte i alla på en gång.
Mina två motorer knackar bara i typ 1-2 sekunder efter start, och inte heller alltid ibland är dom tysta så det är inte det normala knacket jag menar. Och aldrig att det låter så mycket som du beskriver att det kan göra så det var trevligt att höra. Efter starten jag beskrev knackar det så länge den inte går på alla, försvinner först i takt med att cylinder efter cylinder kommer igång - och det kan ta upp till 20 sek innan den sista är med. Det känns tydligt i hela bilen när dom kommer igång en efter en, och knacket minskar i linje med detta. När den sista kommer slutar det sista knacket också. Kan tillägga att när detta hänt så har det alltid gått att få igång den efter typ ½-1 minuts nötande, aldrig rört gaspedalen, den har då som sagt haltat på kanske 2 cyl till en början.

Att jag inte hör mindre än 0,3-0,5spel köper jag utan vidare. Men om det blir för trångt redan vid 1-2mm (ungefär så mycket kan det låta som tycker jag) hur förklarar vi knacket? Är alla vitmotorer från första början lika trånga? Fan pettson jag skulle inte ha kastat ur mig mitt inlägg som fick dig att sucka lite, jag köper utan vidare din beskrivning om ringarna, fast så är det ju också det här med knacket jag beskrev :???:

Edit. Tänkte ett varv till, då den just börjat gå på några cyl är det inte många hundra varv vi snackar om, nätt o jämt så den orkar runt - och då är ju oljetrycket till lyftarna lägre också så det kanske förklarar en del? Men när de 1-2 sista är kommer igång så har ju motorn gått ett tag och varvet kunna ökas till lite över tomgångsvarv och knacket försvinner ju fortfarande i takt med att cylindrarna kommer igång..
Oljud när en motor inte går på alla cylindrar är nåt som kan väcka döda i en del fall.
Du får inte oljud bara ifrån ett håll utan från många håll.
Först av allt så får du oljud ifrån cylindrarna själva som kanske feltänder. Sen får du ifrån vevaxelrörelsen. Det vill säga att allt som ska rotera mjukt och fint åt ett håll nu både kan få mottändning med bakslag som följd och få mer hastighetsvariation per varv än normalt åt rätt håll. Det i sin tur kan få remtransmissionen att skrammla (aggregatrem) men även få växellådan att låta rejält.

Det kan alltså låta rejält om man saknar en eller ett par cylindrar.
Nu börjar det likna något, mkt matnyttig information.

Då kommer en liten kusligt rolig fråga ang. min -92
Den har stått sedan november, utan att bli startad, förrän nu. Den surrade igång på alla 5 direkt, lite knack i tryckarna men inget annat.
Lovely. Men med tanke på att alla gkrafter drar oljan ner ur cylindrarna med tiden, så borde ju den motorn som råkat ut för detta ett flertal gånger innan egentligen varit helt död till att börja med. Lite spoky egentligen.
Men jag köper resonemanget helt för övrigt, pettson

Med tanke på dagens 10% inblandning av Etanol borde ju problemen dyka upp allt mer frekvent på äldre bilar.
Och med det sagt borde ju alltså en BioEtanolbil ha tightare spel mot cylindern från kolvringarna, eftersom så många påstår att etanol tvättar rent på det sättet just runt kolvarna och ner i cylindern.
Och om de har sådana kolvringar borde bytesintervall av olja inte behöva vara så täta som man nu har, antingen går man på säkra sidan och sätter intervallen så, eller så kör man med samma kolvringar. Har absolut inte kontrollerat detta, utan det är en spontan tanke utifrån alla skrönor som går på nätet. :-)
Har man så illa så att det sölar ner så mkt bränsle i oljan så är det nog inte mkt med motorn alls enligt mig.

Blir inte klok på -96 bilen. fortsätter felsöka. Men mer o mer tyder på ECU-fel.
Ska ordna med ett annat diagnosinstrument alt testa med mitt på en grannes bil. För att utesluta ett felaktigt sådant.
Annars blir det ett "nytt" till helgen (beg. fungerande) då jag fått min sjukpenning.

Felsökning pågår med -92. behöver leta reda på elschema över ABS till den, det finns ju inte i Haynes, skitbok.
Beställer den andra till helgen som pettson rekomenderade.
Det lär bli fler böcker därifrån.
Har i alla fall dålig kontakt på en kabel, men är inte säker på om den går direkt från plinten till skarvdonet vid relät, eller om något annat passeras. Verkar dödligt jobbigt att lyfta säkringplintarna med relän uppåt så man kan se mer där. Men kontakten verkar sitta ordentligt, och jag ser ingen ärg där.
Styrenheten får huvudström men det går inget till relät som det ser ut nu. Ska leta elschema sedan.

Tack så länge pettson.
Kamremsras

Jag är inte hemma på dieslar men det bo[…]

En dum fråga, men du har väl dieselv&au[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Men jag har kört 40 km nu.