Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sunschreem
måste man riva dörren för att kunna få bort manöverdonet? Ser undrar jag om man kan riva dörrsidan utan att ha sönder clips osv?
Användarvisningsbild
av Tege
Sunschreem skrev:måste man riva dörren för att kunna få bort manöverdonet? Ser undrar jag om man kan riva dörrsidan utan att ha sönder clips osv?
Så här står det i Haynes Gör-det-själn handbok (S70,V70 & C70 1996-1999) sid 11.5 till 11.6

Dörrens inre klädselpanel - demontering och montering

Demontering
1 Koppla loss batteriets minusledare.
2 Bänd bort den lilla kåpan från armstödet på dörrens insida. Ta sedan bort Torx-skruven under kåpan.
3 Bänd bort Infattningen runt dörrens innerhandlag. Ta också bort klädsel panelen från sidobackspegeln.
4 Dörrklädseln sitter även fäst med sju klämmor runt klädselpanelens nederdel. Använd ett bredbladigt verktyg mellan klädselpanelen och dörren för att lossa klämmorna. Det krävs en del kraft för att få bort klämmorna och de kommer antagligen att gå sönder under det här momentet. Var beredd på att skaffa nya klämmor till återmonteringen.
5 Lyft klädselpanelen över dörrlåsets knopp. Dra ut klädselpanelen från dörren tillräckligt mycket för att det ska gå att komma åt de olika anslutningskontakterna bakom den. Notera hur de sitter placerade och koppla loss kablaget från fönsterhissens, sidobackspegelns och dörrlåsets brytare och från bakluckans och tankluckans öppningsreglage
(efter tillämplighet).
6 Ta bort dörrklädseln från bilen.
7 Om en ny klädselpanel ska monteras på förarsidans framdörr är det inte säkert att den nya panelen har en utskärning för sidobackspegelns reglage. Det går att skära ut ett hål från insidan av panelen, men det är klokt att rådfråga en Volvo-återförsäljare innan något skärande påbörjas.

Montering

8 Montering sker i omvänd ordningsföljd. Skaffa och montera nya klämmor till panelens nederdel om de gamla gick sönder vid demonteringen. Kontrollera funktionen hos alla reglage och brytare innan klädselpanelen sätts på plats.

Här konstaterar man att "klämmorna antagligen kommer att gå sönder", själv lyckades jag för inte så länge sedan att montera ner två st dörrsidor och sedan montera ihop dem igen, utan nya klämmor.

Så lycka till!
av Kena
Nya clips, jepp, och lim. Det sitter några plastdelar limmade i dörrsidan som brukar lossna. Kontaktlim funkade för mej.

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]