Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Flyttat om bränslepumpsreläet? Det sitter väl ändå på sin ordinarieplats? Det har ju en speciell indelning i botten för att inte kunna skiftas med andra. Nr 103 om jag inte minns fel.
Nu gör du en redan osäker man ännu mer osäker, enligt en tidigare talare så var reläet till bränslepumpen ett av de 3 som det står J på i boxen med säkringar. Dessa tre relän är ju identiska iaf, och det mittersta av dessa gör att det surrar borta vid insprutningen. De andra 2 reglerar fönsterhissar och cig-uttag/radio :) Men om det inte är det reläet, vilket e de då jag ska kolla???? Vet inte var jag finner numreringen heller, 103 som du skriver vore ju kanske gött å veta var det står isf. I locket till boxen står det då inte mer än vilka säkringar som går till vad.

Mvh// Anders
Relä 103 sitter intill de 3 "J-reläerna". Jag har blandat ihop begreppen lite. Det måste ha varit just relä 103 som jag bytte när min bil uppförde sig som du beskrev. Lustigt nog hade jag också problem med fläkten samtidigt som berodde på ett av "J-reläna". Det är därför jag har vilselett dig- Jag hämtade ett 103-relä på returbilen för en 20-lapp och sen gick det igen. Kan du inte låna ett relä från en fungerande bil och se om din går och den andra får dina symtom. Fläktmotstånd kostar inte heller många kronor på skroten, brukar finnas på Tradera annars.
Lasseman skrev:Relä 103 sitter intill de 3 "J-reläerna". Jag har blandat ihop begreppen lite. Det måste ha varit just relä 103 som jag bytte när min bil uppförde sig som du beskrev. Lustigt nog hade jag också problem med fläkten samtidigt som berodde på ett av "J-reläna". Det är därför jag har vilselett dig- Jag hämtade ett 103-relä på returbilen för en 20-lapp och sen gick det igen. Kan du inte låna ett relä från en fungerande bil och se om din går och den andra får dina symtom. Fläktmotstånd kostar inte heller många kronor på skroten, brukar finnas på Tradera annars.

Tack för det förtydligandet :D Ska kolla mer idag när det inte regnar, blå hallen har ju bra ventilation men lite otätt tak emellanåt.

Mvh// Anders
*pettson* skrev:Tja det är inte svårt att hitta märkningen 103.. Du hittade ju märkningen J som stod uppepå reläerna? 103 står också uppepå.

Tack Pettson för info och alla tipsen :D Det som är skillnaden är att i alla AUDI:na jag hållit på med sen -93 har det funnits märkning i reläboxen vad dom har för uppgift, medan VOLVO är mycket mer invecklade och anonyma rent allmänt. Ber om lite extra tålamod eftersom jag aldrig överhuvudtaget rört en pinal i en VOLVO förrän nu, och inte har fattat upplägget riktigt ännu.
Ska öppna lådan igen idag nu när det slutat regna och kika på reläet du syftar till och se om det syns nåt, annars blir det ett nytt på prov eftersom hoppet ju är det sista som överger oss. Hoppas ju innerligt att det inte är kabelfel i stammen iaf, när jag tänker på ett sånt fel känns det som över mitt huvud och jag tycks höra tusenlapparna fladdra iväg i horisonten.

Mvh// Anders
Alfredo skrev:Du kunde ha stor nytta av "Haynes gör det själv" Själv har Jag hjälp av både forumet och boken.
Detta relä pettson nämner sitter alldeles nära säkringarna.

Tack för tips och info Alfredo :)

Jag har bara haft bilen sen i vintras så jag har inte skaffat bok ännu, men så mycke strul det varit med bilen och så mycket pengar jag lagt på delar under denna tiden så känns en Haynes-bok nästan som en husbibel :lol:

Mången vänlig hälsning// Anders
Nya bulletiner :) Plockade lös relä 103 och samtidigt kollade jag ifall bränslepumpen i tanken surrade och ifall relät drog överhuvudtaget, allt verkade schysst men jag öppnade reläet och fann 2 lödningar som såg skumma ut. Tog in de och drog fram lödpennan och tennsugen för att försöka bättra på de, kändes jättebra ända tills jag skulle testa ifall bilen alls ville efteråt. Det ville den alls inte, så ett nytt relä är på väg med kurir från stan imorron. Hoppas det är den förlösande pusselbiten, känns så iaf.
Idag har jag därför mest inriktat mig på att försöka finna motståndet till fläkten, både genom skruvning och även idogt sökande här i forumet. Inget av det hjälpte, hittar inget som jag kan tycka se ut som ett motstånd. Försökte mäta i anslutningskontakten men blev ännu mer virry, detta eftersom jag oavsett läge på reostaten fick full spänning när jag vred av tändningen och 7,4V med tändningen på. Satte kontakten i den lösa fläkten och Hallelujah vad den gick. Skruvade ihop och testade ett flertal ggr och den bara funkar, så nu hoppas jag att det bara var nåt glapp som jag omedvetet rättat till.
Kom dock gärna med synpunkter och jag vill hemskt gärna veta lite mer precis var motståndet sitter och hur det ser ut ifall jag ska ut med skiten en vända till.

Mvh// Anders
Fläktmotståndet sitter till vänster om fläkten, det du ser är en liten svart grej som är fastskruvad i luftkanalen med en skruv. Den har 2 kontakter med kablar anslutna. Själva "motståndet" är helt inkapslat i denna, och dess kylflänsar finns inne i luftkanalen och kyls därför av fläkten.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]