Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej, Har konstigt ljud när jag bromsar på Min 850, låter ungefär som beläggen är slut. Tog bort oket och beläggen är bra samt att det ligger inte på, tänkte kolla hur tandningen på absringen ser ut men skivan vill inte lossna. Ser man ringen när Jag får loss skivan, det är höger fram Jag pratar om. Det ska väll gå att knacka loss skivan?
Senast redigerad av 1 Alfredo, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Du ser inte ABS kransarna bättre för du tar bort skivorna. Däremot så får du kika bakifrån på dom. Skivor som är rostiga framförallt brukar kunna gå emot okhållaren och göra skrapljud som om beläggen vore slut.
Om du väljer att knacka loss skivorna så MÅSTE du rengöra skivans insida sen ifrån all rost, för att säkerställa så skivan inte börjar vobbla mot medbringaren.
Användarvisningsbild
av Alfredo
*pettson* skrev:Du ser inte ABS kransarna bättre för du tar bort skivorna. Däremot så får du kika bakifrån på dom. Skivor som är rostiga framförallt brukar kunna gå emot okhållaren och göra skrapljud som om beläggen vore slut.
Om du väljer att knacka loss skivorna så MÅSTE du rengöra skivans insida sen ifrån all rost, för att säkerställa så skivan inte börjar vobbla mot medbringaren.
Tack för tipset, den teorin tror Jag på. Ska fixa en klubba, tror egentligen inte att det är fel på kransen.
Nya skivor är nog vad som behövs, och renoveringssats till oken.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Det känns nu bättre i bromsen efter följande:
Tog bandslipmaskinen och slipade ner kanten på skivan något, oket var väldigt igensatt så rörligeten kan inte varit den bästa trots dett tog bomsarna utan problem. Här en ordenlig rengöring
Är medveten om att detta är nu en temporär lagning, ville få fram om det var abs- kuggarna men de är nog ok.
Metalljudet är nu borta.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]