Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag fick nyligen hjälp angående en pluggad slang till insuget och hoppas på mer hjälp angående detta. Hittar ingen info med samma problem förutom en så kallad magnetventil.

Jag har en V70 T5 -98 som jag nyligen bytt turbo på inklusive hela vevhusventilationen (nästan allt). Det enda jag inte bytt är en kontakt som sitter precis innan turbon på insugsslangen. På den sitter det en elektrisk kontakt på den kontakten sitter den stora slangen från oljefällan och sen en annan liten slang (som jag fick hjälp med här) som gick till sidan av insugsröret. Är det den som är magnetventilen?

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker bilen varit slö en längre tid och efter en oljeläckande turbo blivit utbytt så känner jag inte av någon skillnad. Jag tycker bilen har gått som helv*** förut, men tycker den blivit slö på sista tiden och laddar på helt random varv. Och blev ingen (märkbar) skillnad efter turbo bytet.

Då till min stora fråga. Vad kan det vara för fel? Och så undrar jag om någon har en sprängskiss hur slangarna ska sitta precis innan turbon. Anledningen till "slöheten" kan det vara "magnetventilen" som jag inte har en aning om vad den gör eller sitter?

Sen så är det ett litet hål i intercoolern som det "läcker" luft ur när man blåser i ena stora hålet på denj och håller för det andra stora hålet. Ska det vara så?

Tack på förhand!

//Andreas
semmelman skrev:Så här ser den ut som sitter i en -04 alla fall, kanske liknande på din?
http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
Ahh. Så det är den som är magnetventilen hehe. Stog o glodde på den förut och undrade vad den var till. Nu blir jag lite rönd om kinderna, för jag är nu osäker på om jag satte den rätt eller om jag satt den på fel. Ena slangen från den går nu precis bredvid den "kontakten" jag beskrev. Inte PÅ den utan bredvid så är det en liten plast "plupp" som jag satte den på. Har för mig att den satt där iaf. Lite fundersam på om det är rätt eller om den ska sitta på kontakten nu.
Det som finns på skissen är en eluppvärmd nippel för vevhusventilationen. Den är korrekt monterad enligt skiss. Magnetventilen är inte samma sak alls, den återfinns på sidan av luftfilterboxen om ingen flyttat den på bilen.
Hålet i intercoolern är korrekt om det är ett drygt 5mm stort hål och inte nån trasig flik som gjort ett hål.
I övrigt måste man efter turbobyte justera wg ventilen efter dom värden som anges för ens egen bilmodell. Det gäller både splitt nya, utbytes och beg turbosar.
*pettson* skrev:Det som finns på skissen är en eluppvärmd nippel för vevhusventilationen. Den är korrekt monterad enligt skiss. Magnetventilen är inte samma sak alls, den återfinns på sidan av luftfilterboxen om ingen flyttat den på bilen.
Hålet i intercoolern är korrekt om det är ett drygt 5mm stort hål och inte nån trasig flik som gjort ett hål.
I övrigt måste man efter turbobyte justera wg ventilen efter dom värden som anges för ens egen bilmodell. Det gäller både splitt nya, utbytes och beg turbosar.
Ok. Då är allting i sin ordning. Var inne med den idag för jag hade ingen klocka. Men tycker det tar sådan tid innan turbon kickar igång. När väl turbon kommer så är det ju ös. När ska turbon börja ladda?

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]