Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Kan börja med att bilen endast gått 14000 mil. Om nån tycker något av nedanstående är konstig med tanke på miltalet så får ni gärna hojta till. Hoppas nån har ro att läsa genom mina frågor : )

1. Har sett att det kommer nån droppe olja då och då under bilen. Inte så pass att det syns på marken men det fuktar lite om man säger så.
Tycker mig ha lokaliserat det till ett litet u-hål typ mellan växellåda och motor, rakt under bilen. Är det som jag tror, att det med största sannolikhet är nån vevaxeltätning som börjat läcka lite?
Är händig av mig, så plocka ner lådan å så är inget problem då jag gjort större grejjer på andra bilar.
Däremot är jag inte så motorkunnig så jag undrar vilken packning/packbox jag isåfall ska beställa/byta mellan motor och låda? Finns ju både fram/bak vevaxeltätning. Eller är jag helt ute och cyklar med mina teorier? : )
Är förresten manuell låda i den så det inte blir några missförstånd.

2. Undrar också om sånt går att köpa på mekonomen eller om det är bättre att ta Volvo orginal? Vet att vissa saker i gummi/plast är dumsnålt att köpa pirat.

3. Har färgkod 418-11. Pearl red/Regent red metallic. Men står -11 för något speciellt eller är det bara 418 man behöver bry sig om? Har fått för mig att -11 kan ha nånting med nyans eller metallic eller nått att göra?

4. Var och besiktade u.a idag. Dock sa han att stabilisatorstagen börjat bli lite småglapp på bägge sidor men det är inget som dom ger nån anmärkning på. Gör det stor skillnad i väghållning osv? Jag upplever nämligen en liten konstig känsla i styrningen på bilen och undrar om dom kan ha med det att göra? Tycker 600:- per sida är mycket att lägga ut om det ändå inte gör nån skillnad...

5. Tankmätaren har aldrig racklat. Funkade bra när jag körde in på besiktningen. När jag skulle åka så lyser reservlampan och visar tom tank fast det var ca 40 liter i den. Körde några hundra meter och ratta lite halvhäftigt fram och tillbaka. Då hoppa den igång och visa i botten på tankmätaren och lampan slutade att lysa. När jag kom hem så stängde jag av bilen och starta den igen. Då visa tankmätaren rätt. Kanske något glappt som han kom åt på besiktningen? Frågan min är då: Var sitter givaren och anslutningarna till den?

6. Bilen är alltså en -94 855 GLT. Det sitter 850 Turbo fälgar på den med 205/55/16. Konstigt nog så verkar däcken ta i innerskärmarna i både fram och bakkant, på bägge sidor, vid fullt rattutslag. Trodde GLT´n och Turbon hade i stort sett samma framvagn och att ET på dom fälgarna inte skulle vara ett problem på den bilen? Nån som har nån idé om detta?

7. Vid svag inbromsning så drar bilen åt höger. Detta kommer endast om jag frikopplar och bromar svagt. Bromsar jag hårdare så drar den inte. Vad kan detta bero på? Som sagt, bilen nybes u.a idag med bromsvärden
VäF 3,1 - HöF 2,6 ******* VäB 1,8 - HöB 1,7.

8. Bilen har denna frontspoiler, sidorkjolar, bakspoiler och även dom lägre lysena.
http://www.blocket.se/hassleholm/Volvo_ ... ca=1_7&w=3
Ska det sitta orginal på en GLT eller fanns det som tillval? Eller har nån eftermonterat det? Vilken bil sitter det isåfall orginal på?

9. Har fjärrlås orginal på bilen. Är det ett stort projekt att koppla in ett larm på det? Finns något fördraget som förenklar eller blir det ett jäkla bök om man skulle änvända ett orginallarm till bilen?

10. TACK för att ni orkat läsa mina frågor! Hoppas nån kunnig kan bidra till att jag blir lite kunnigare : )
Användarvisningsbild
av Marlboroman
1: Det är bakre vevaxeltätningen (packbox) som läker.

2: Spelar ingen roll vart du köper.

3: -11 står för tillverkaren. Kan skilja lite i nyans mellan tillverkarna.

4: Stagen köper man på biltema, kostar mindre än hälften av original och har samma livslängd och är inte så svåra att byta. Har man glapp i dem så kan bilen upplevas som lite vinglig, brukar även kunna skramla i vissa lägen. Dessa är dessutom rena förbrukningsvaror.

5: Givaren sitter ovanpå tanken, man kommer åt den genom att lyfta på inredningen och mattan kakom baksätet. Det finns 2 armaturer, en till bränslepumoen och en till givaren. Den till givaren ä den som är närmast mitten av bilen.

6: Gamla ihopsjunkna fjädrar, den är sänkt, du lastar tungt, det är väl dem sakerna som dyker upp i skallen direkt.

7: Kan va att ditt högra ok fram kärvar.

8: GLT -94B fick dem låga lysena. Annars satt dem på turbo 95 och alla modeller 95. Frontspoilern kommer från 850R. Kjolarna är demsamma, förutom sista årsmodellerna som fick andra som kräver tränat öga att se. Baken kan ha suttit på från början om dem är en 94B, annars kommer den från någon nyare.

9: Det ä inte svårt, finns en hel del läsning i ämnet om man söker.
av JT855
Tack så mycket för svaret : ) Kommer några följdfrågor på det då.

1. Är det något annat man kan passa på att byta när man ändå river ner låda och allt för att byta vevaxeltätningen?

3. Om jag ska beställa en burk färg till bilen för att fixa till en liten spricka i frontspoilern, ska jag på nått sätt ha med det där -11 då för att få rätt färg eller är det så pass liten skillnad mellan tillverkarna så man inte behöver bry sig om det?

4. Stagen kostar 263:- på skruvat.se, är dom OK att beställa från eller säljer dom skit? Tänkte att jag även kan beställa tätningen därifrån då också.

6. Bakfjädrarna är mjuka. Ligger ganska lågt olastad, riktigt lågt med 900 kg på dragkroken. Olastad får man inte in ett finger mellan däck och skärmkant bak. Fram är det ca 2-3 cm mellan däck och skärmkant. Det borde ju inte ta i då tycker man ju, eller?

7. Vad kan man göra åt det isåfall om oket kärvar? Plocka lös och smörja upp eller motionera eller nått?
Användarvisningsbild
av Zell
4. Jag hade glapp höger sida, haft det ett bra tag nu och det har klonkat och låtit en hel del. Har du inte missljud än kommer du att få det om du inte byter och det är bara irriterande i längden. Gällande väghållning kan jag har inbillat mig men jag tyckte det blev en skillnad också, går lite smidigare/följsammare. Den finns ju där av en anledning =)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
JT855 skrev:1. Är det något annat man kan passa på att byta när man ändå river ner låda och allt för att byta vevaxeltätningen?
Det är väl bara kopplingen i så fall då man brukar byta den samtidigt
JT855 skrev:3. Om jag ska beställa en burk färg till bilen för att fixa till en liten spricka i frontspoilern, ska jag på nått sätt ha med det där -11 då för att få rätt färg eller är det så pass liten skillnad mellan tillverkarna så man inte behöver bry sig om det?
Helt klart ide att få med -11 då kulören kan skilja en del då olika tillverkare blandar olika.
JT855 skrev:4. Stagen kostar 263:- på skruvat.se, är dom OK att beställa från eller säljer dom skit? Tänkte att jag även kan beställa tätningen därifrån då också.
Som sagt, spelar ingen roll om man köper original eller pirat, det enda som skiljer är priset. Sen vart man köper sina pirat från spelar ingen roll. Jag använder biltemas på mina bilar.
JT855 skrev:6. Bakfjädrarna är mjuka. Ligger ganska lågt olastad, riktigt lågt med 900 kg på dragkroken. Olastad får man inte in ett finger mellan däck och skärmkant bak. Fram är det ca 2-3 cm mellan däck och skärmkant. Det borde ju inte ta i då tycker man ju, eller?
Vill du bli av med att det skrapar i så har du väl egentligen bara 2 val: Smalare däck eller andra fjädrar och eventuellt dämpare.
JT855 skrev:7. Vad kan man göra åt det isåfall om oket kärvar? Plocka lös och smörja upp eller motionera eller nått?
Smörj upp och motionera det.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
4. Fick anmärkning 2 år i rad på SBP. Köpte 2 nya på http://www.vparts.se och märkte INGEN skillnad efter bytet. Billigare där förresten. :)

2. *pettsson* rekommenderar Volvos. Inget att tjafsa om, köp dom.
av JT855
Hej på er!

Tack för svaren!

Marlboroman, Okej. Tänkte mer om det sitter nån annan tätning eller liknande där bakom som man kunde ta samtidigt. Byta en koppling som funkar perfekt tycker jag känns onödigt. Blir den dålig så river jag ner lådan igen och byter den istället. Ska passa på att fråga samtidigt då, om jag kommer behöva nån sorts specialverktyg för bytet? Tror det var "petsson" som i nån annan tråd sa att man kunde återanvända svänghjulsbultarna som jag funderade på om man måste köpa nya. Sen kanske nån vet hur jag får bort den gamla packboxen och dit den nya på rätt sätt?

ÄRRet, Okej. Jag fick ju inte nån anmärkning på dom, inte ens "bra att veta" men han tyckte dom började bli lite småglappa och att det var lika bra att byta dom. Kanske lika bra att köpa packboxen på Volvo då, och resten pirat då det var mindre noga. Har läst en del trådar här och "petsson" verkar vara nån sorts veteran här på forumet så det är väl säkrast att följa det rådet så man slipper byta tätningen igen på några tusen mil : )

StefanT5 & Marlboroman, Jag tror inte bilen i dagsläget är sänkt alls, utan bara väldigt slut i fjädrarna. Dock så vill jag ju inte ha den som en bigfoot heller, så jag funderar på om det går att ha 20mm sänkfjädrar utan att det skrapar i? Vad tror ni? Däcken som sitter på är mer eller mindre nya så det känns onödigt dyrt att börja köpa nya däck om problemet ändå ligger i att fjädrarna är slut... Kan det påverka fram att det tar i om bakfjädrarna är slut? Vinklar det bärarmarna på nått konstigt sätt så det kan ta i eller nått?

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]