Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swetrot
Fick anmärkning på besiktningen med ojämn bromsverkan bak 0,8 - 1,3. Märker ingenting när jag bromsar in hårt av att det vill dra snett eller så.

Kan man mäta upp bromsverkan själv på något sätt för att se om man är på rätt väg?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Låter som att bakbromsarna behöver en rejäl översyn. Och ojämn bromsverkan brukar lösa sig självt om man ser till så att kolvarna i oken inte kärvar, att skivorna är fria från gravrost på både in och utsida, samt byter till friska belägg och ser till så att dom kan löpa fritt.
av Malmstroem
När du bromsar hårt så ligger kring 90% av bromseffekten på frambromsarna. Inte konstigt att du inte märker om bakbromsarna tar snett.

Som sagt -- ta loss, rengör och smörj bakbromsarna. Det är inte ovanligt att det rostar ihop. Jag hade det nöjet tidigare i år. Skivorna var i så pass dåligt skick (rostiga och spåriga på insidan) att det blev nya. Handbromsbackarna hade också separerat -- så det blev "allt" nytt för mig.

Hade jag tagit loss, rengjort och smort tidigare hade jag sluppit köpa nytt. :oops:
Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]