Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått ett missljud från min S70 -98 som uppstår vid högersväng.
Ljudet låter som att något skrapar i, och det kommer från vad jag tror är vänster hjulhus fram, ljudet är pulserande och takten ökar med farten, om ni förstår. *Schhh...Schhh...Schhh*

Uppstår redan vid lätt sväng åt höger.
Ska se om jag kan ordna en ljudfil senare.

Finns inget skrapande ljud vid inbromsning.
Vad tror ni att felet kan vara?
Låter som hjullager. För att kolla om det stämmer så hissar man bilen, lägger handen på fjädern och sedan snurar man hjulet. Om det vibrerar i fjädern så är det med stor sannolikhet lagret som är dåligt.
SubMarine skrev:Låter som hjullager. För att kolla om det stämmer så hissar man bilen, lägger handen på fjädern och sedan snurar man hjulet. Om det vibrerar i fjädern så är det med stor sannolikhet lagret som är dåligt.
Men förstår jag problemet rätt så märks inget missljud vid körning rakt fram utan bara vid högersväng. Om man på en upphissad bil roterar hjulet så liknar väl detta i belastningshänseende närmast körning rakt fram och då kanske ingen vibration känns i fjädern? Åtminstone förr brukade Bilprovningen spinna upp framhjulen och helt enkelt lyssna efter missljud.
Tarsiger skrev:
SubMarine skrev:Låter som hjullager. För att kolla om det stämmer så hissar man bilen, lägger handen på fjädern och sedan snurar man hjulet. Om det vibrerar i fjädern så är det med stor sannolikhet lagret som är dåligt.
Men förstår jag problemet rätt så märks inget missljud vid körning rakt fram utan bara vid högersväng. Om man på en upphissad bil roterar hjulet så liknar väl detta i belastningshänseende närmast körning rakt fram och då kanske ingen vibration känns i fjädern? Åtminstone förr brukade Bilprovningen spinna upp framhjulen och helt enkelt lyssna efter missljud.
Det är rätt att missljudet hörs när den sidan beslastas. Men man brukar ändå kunna känna vibration i fjädern vid upphissad bil om det är lagret. Det ska ju låta en del innan man hör det in i kupén så att säga.
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]