Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare!
Har nyligen köpt en ny Volvo V70. Problemet är att de klonkar nått frukansvärt
så fort jag kör i någon håla. Och staden jag bor i verkar va uppbyggd på kullersten
vilket resulterar till ett jävla liv. Jag har bytt de mest där nere med stabstag och länkarm. Men
utan resultat. Efter jag motortvättat den så började de låta ännu mer från fjäderbenstornet
på ena sida. Och de klonkade riktigt mycket. Jag har köpt massa saker men börjar tvivla på
det inte är de ?

Jag har ett litet videoklipp som ni kan kolla på..Om filmen inte visas nedan så
är detta länken dit..

[youtube]
[/youtube]

På denna bilden ser de ut som de ska vara någon gummipackning överst ?
Jag har försökt beställa den, men ingen fattar vad jag menar. Så då får jag fråga här istället..
Bild

Dessa prylarna har jag köpt idag, och tänkte byta dom och se om de hjälper. Men är de någon
annan som har tips på vad de kan vara är jag väldigt tacksam för svar. Då man börjar
bli aningen trött :)
Bild

Tack på förhand

mvh BamZe
av semmelman
De där (övre stötdämparfäste?) fick jag bytt på min efter att de bråkade när man gjorde tvära rattutslag, vet inte om de kan klonka, kanske? På min nu så är det nästan en cm mellanrum inunder gummiflänsen jag vet inte om det ska va så? Det som klonka bl a på min var bl a övre motorfästet som var helt slut (lätt att se), men jag har iofs fortfarande lite klonk och vad jag läst så kan det bero på mycket, att det fattas nån plastbit längst ner på fjädrarna, åtgärdas med trädgårdsslang, eller gamla motorfästen, sen om det klapprar mer kanske det kan va klapperstagen? Finns mycket som kan klonka, styrstag, bussningar...
Användarvisningsbild
av BamZe84
Okej... Ja vi får se om de är andra som har lite bättre idéer om
de är lönt och byta dessa prylarna. tack ändå
av *pettson*
Du kommer inte att få veta vad det är som klonkar förräns du plockat isär det hela.
Det händer att fjäderbenslagret gör så det låter, det händer att det är övre fjädersätet som är slut och ställer till det. Det är inte ovanligt med uppglappade hål i stötdämparna (hålen man monterar stagen i) Vilket gör att dom låter eftersom dom trots dom är åtdragna så gott det går glappar i hålen. Sen finns det stötdämpare som inte mår bra som låter också. Så demontera, kontrollera och skaffa det som behövs.
Användarvisningsbild
av BamZe84
Hallå mina vänner!
Nu är problemet löst. Klockan 23.20 fick jag och kompisen för oss att nä men vi kanske
ska ta och åka ner till hans lilla garage utan verktyg typ och börja mecka. Så vi körde
in bilen så halva bilen stod inne i garaget då de var ösregn ute.

Självklart är ju allting ett helvete när man inte har verktyg. Så innan vi fick loss bulten
till stabilisator staget gick där ju ett par öl och svordomar.

När allting var löst så kände jag där va lite glapp i fjäderbenslagringen men ändå inte
så pass mycket så de skulle slå i hela framvagnen tyckte jag. Så jag tog av fjädersätet
också för de lyckades jag köpa till slut. Fjädersätet är om man skulle kunna förklara de som
helgjutet så allt sitter ihop. Men när jag plocka av de så kom de i två delar.

Bild

Bild

Så nu går bilen så tyst och fint igen :) som en ny bil men inkört :)

Tack för hjälpen!

Mvh

Vad är det för värmare inkopplad, […]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]

Nej jag har bockat i fartkameravarning. Hål[…]

Motorskölj 4 gånger, nytt filter, ny Bi[…]