Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick motorstopp i Fredhällstunneln mitt i rusningstrafiken härom dagen....Första gången min V70 som jag ägt sen -00 krånglar. 22.000 mil har den gått. Det var som om jag fick bensin stopp, tappade kraft då jag gasade. Fick stå och svalna i 30minuter och innan bärgaren kom och då fungerade bilen igen. Tog ändå bärgning en bit till jobbet......Sen på kvällen åkte jag hem utan problem, körde dock endast i 2mil på ca 20minuter.
Dagen efter gjorde jag rent spjällhuset, vevhusvent, kollade insprutningen och alla vakumslangar, byte bränslefiler, kollade stiften och åkte på tur i ca 1h då den började rycka , dock utan att stanna. Tog mig sedan hem under 1h med lite ryck då och då, Typ som om den inte fick bränsle.....
Körde en kortis i 10 minuter idag och den gick utan problem....
Vad kan det vara för fel? Bränslepumpen??? Kan den krångla vid långkörning och värme???
Någon som har nåt bra förslag?
Lägger också en röst på bränslerelät. Lödningarna är/blir dåliga och när relät blir varmt så kan det blir som du upplevt. Löses genom att man öppnar relät och löder om de dåliga lödningarna.
Ok , tack för snabba svar. Då väntar jag med att jaga en bensinpump.
Har Haynes boken om V70 och kan inte hitta var bränsle relät sitter....Det står om huvudsystemrelät som får enerigt från systemets ECU och försörjer bränslepumpen med ström......Sitter relät i samma box som ECU?

Fick en tid hos volvoverkstaden och lämnar in den i morgon för felsök.
MickeK skrev:Ok , tack för snabba svar. Då väntar jag med att jaga en bensinpump.
Har Haynes boken om V70 och kan inte hitta var bränsle relät sitter....Det står om huvudsystemrelät som får enerigt från systemets ECU och försörjer bränslepumpen med ström......Sitter relät i samma box som ECU?

Jag hittade reläet och ska byta det i kväll och se. Avbokade verkstadstiden och hoppas felet blir avhjälpt...
MickeK skrev:
MickeK skrev:Ok , tack för snabba svar. Då väntar jag med att jaga en bensinpump.

Jag hittade reläet och ska byta det i kväll och se. Avbokade verkstadstiden och hoppas felet blir avhjälpt...
Har bytt relät men problemen kvarstår. Får dock inte motorstopp men den går ryckigt vid låga varv.
Jag ändrar mina symtom lite. Nu går den ryckigt också från kallstarter. Gasar man på och ligger över 1800 varv så går den fint. Men kör man på för högväxel på lågfart och börjar gasa runt 1000 varv så rycker den hela tiden. Tomgången går bra. Någon som har ett tips? Läst i andra trådar om gasspjället och att många tvingas byta på dessa bilar. Finns det något annat jag borde testa innan jag funderar på gassjäll byte?
Kena skrev:Åk in på en verkstad och läs av felkoder alt. koppla upp sej och provkör en sväng.
Hade den inne på verkstad idag. Det visade sig att tändstiften som ej vara volvo orginal var det som spökade. Misständning vid hög belastning. Lovar hålla mig till orginalstift framöver.
Felsök och tändstift byte endast 1720kr :cry:

Fast jag slapp spjällhus byte. :lol:
av *pettson*
:lol: Ahh det berömda.. Inte orginal och därför är det fel. Lovar att orginalstift missar också när dom nått en gräns. Så du kunde sparat många goda kronor genom att köpa vilka stift du önskade.
För min del åker jag på biltemas brisktändstift, dock rätt värmetal (vet att tabellen dom har inte stämt). Dom fungerar utmärkt även vid hårdkörning på 1,2 bars ladd. Inga missar och inga stora kostnader.
Det gick bra ett år....I förra veckan hände något liknande igen. Den tappade varv och gick ner på typ 800 varv och svarade inte på gas, fick åka(rulla) åt sidan och det var som "bensin stopp" men motorn dog inte. Jag stannade i några minuter och lyckades köra vidare. (Jag kan tillägga att jag drog släp vid tillfället). Inga motorlampor tändes. Den gick ryckigt ngn mil men sen kunde jag gasa på som vanligt och har sedan kört 40 mil i helgen utan problem. Lämnade in den på verkstad i morse för felsök. Inga felkoder fanns det. Inget fel kunde de hitta då motorn gick bra. Kan det vara bränslepumpen? Relät bytte jag för drygt ett år sedan. Någon som har någon ide?
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]