Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Tjabba Jag har ett lite småjobbigt problem med frugans S-70 GLT -97
Det är nämligen så att högerbak verkar frysa fast, så bilen går ej att köra. :-O)

Efter att jag värmt upp broms/ bromskiva med varmluftspistol så går det att köra..
(Har provat att gasa "hårt" och dumpat kopplingen för att rycka loss bromsen frammåt/bakåt men det lossnar inte).

1:a gången det hände såg jag att skyddsplåten bakom skivan var utböjd från skivan strax ovan bromsoket, jag tänkte då att det hade kommit in "onödigt" mycket snö där så att det var därför den frös fast..
Riktade till plåten och var nöjd med att jag hittat felet.
Men nu var det ju inte det som va felet för bromsen har fastnat ett par ggr till efter det.. :evil:

När jag tinat upp bromsen så har jag kört med bilen så att bromsarna blivit riktigt varma för att ev. fukt ska försvinna.. (hållt lite fot och handbroms på i ett par km)
Vad göra?? Måste det till nya belägg?? Beläggen och skivorna är inte gamla som sitter på.. (volvo orginal)...

Tipps mottages gjärna omgående för imorrn är vi beroende av 2 fungerande bilar..
(som tur är så har jag varit ledig så hon har kunnat ta min bil till jobbet när det hänt tidigare).

Edit: Kom jusst på att det har hänt före vintern åxå att det liksom smällt till när man ska backa också har det känts som att bromsen släppt med en smäll å då har den inte varit frusen.. faan .. Kan belägg och skiva rosta ihop med varandra på ett dygn?
av kottskrapa
Kollat så handbromsen é ok? Så de inte é dom backarna som bråkar?
Användarvisningsbild
av Hygglo
kottskrapa skrev:Kollat så handbromsen é ok? Så de inte é dom backarna som bråkar?
Var ute nyss nu när det börjar bli ljust så man ser nå´t..
Värmde rätt skapligt på skivan närmast bromsoket och även på själva bromsoket men det släppe inte..

Värmde på själva trumman på skivan där handbromsen tar och då släppte det..
Så det kanske är handbromsen ändå då som du sa..

Det konstiga är att handbromden inte har varit ilaggd dom ggr backarna fastnat.. om det nu är dom..
Funderar starkt på att demontera handbromsbackarna över vintern för å kunna utesluta dom..
Ska ju inte besiktiga förns till våren ändå.... Biljävel...
Användarvisningsbild
av Hygglo
Fick tipps av en "meck" nu på morgonen att det kan vara kondens i bromsoljan som gör att bromsen fryser..
Ska prova att lufta få se..

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]