Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jika
Står man lite i motlut så vill den inte stanna uppe. Man få stå och hålla i den med huvudet, lär bli lite jobbigt när kodden kommer i Juli!

Vad kan det bero på?
Och hur åtgärda lättast?
av AndreasGLT
De brukar fungera bättre när det blir lite varmare ute. Men som sagt 2 gasfjädrar i taket. lossa plasten och kika. INte så svårt.
av ROG
Mycket enkelt att byta, jag gjorde det alldelles nyligen ,tog ca 1/2 timmen effektiv tid.
Lossa panelen på bakre stolpen, en skruv i taket ,resten clips,panelen sitter en bit mot bakdörren.
Sen lossar du två bultar i taket som håller ena fästet på dämparen, sen är det bara att lossa dämparen från
kulfästena.
Sen dit med dom nya.
Lycka till.
av *pettson*
Fluffen skrev:Dåliga gasfjädrar, nya på biltema kostar 169kr styck. :D
Tips om du inte vill kämpa.. Biltemas gasfjäder är något längre och ger nåt hårdare lyft vid öppning. Men skruva av skålen i svarta änden och ersätt den med volvos som sitter på den gamla fjädern. Voila är dom likvärdiga och det är enklare att montera.
Användarvisningsbild
av mccalle
Använd INTE Biltemas gasfjäder till Volvo V70 årsmodell 97-00 (Biltema art.no 68246) utan använd den till 850 istället. Den till V70 är för lång och passar inte om man inte trycker ihop den vilket jag inte klarade av.Pettsons tips gjorde ingen skillnad för fjädern blev lika lång ändå. Så nu får man åka och byta helt i onödan. Hoppas någon slipper samma misstag som jag. Otroligt märkligt att Biltema har olika gasfjädrar till 850 och V70 då det är ytterst otroligt att det skulle skilja något mellan dessa.
av kjellgohlsson
Tack för alla tips! Kan verifiera att det funkar helt utmärkt med 855s gasfjäder från Biltema till V70 2000. Bytte idag och det blev jättebra! Ett litet säkerhetstips dock. När ni monterar av de gamla fjädrarna - se till att ni har stöttning under bakluckan. I mitt fall verkade den ena gasfjädern ha gett upp helt och när jag sedan råkade byta den ANDRA (som fortfarande hade lite tryck) först, så rasade luckan handlöst ner när jag lossade bultarna... Klantigt. Jag klarade mig utan större men, men klämde mig och fick rätt ont i benen som luckan landade på....
av Henke3
ROG skrev:Mycket enkelt att byta, jag gjorde det alldelles nyligen ,tog ca 1/2 timmen effektiv tid.
Lossa panelen på bakre stolpen, en skruv i taket ,resten clips,panelen sitter en bit mot bakdörren.
Sen lossar du två bultar i taket som håller ena fästet på dämparen, sen är det bara att lossa dämparen från
kulfästena.
Sen dit med dom nya.
Lycka till.
Vilka bultar är det som skall lossas? När jag bytte så lossade jag bara dämparna från kulfästena efter jag tagit ner panelerna
av kjellgohlsson
Det är bultarna till det främre fästet som jag lossade innan jag petade loss fjädern från kulfästena. Man behöver ju egentligen inte lossa dem, men jag gjorde det ändå :D

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]