- ons 24 nov 2010, 22:24
Hej! Vet ej hur jag ska förklara enkelt men hoppas ni förstår. Min släkting har en 850 GLE -94 som liksom många andra stannar ibland och ofta är svårstartad därefter. Startar snabbt ibland, men oftast efter 10-20 minuter. Han har bytt bränslepump, bränslepumpsrelä, tändspole, kamaxelgivare, vevaxelgivare, tändkablar och tändstift utan att det blivit bättre. Inga felkoder har hittats. Vad jag läst mig till här så kan det vara en hel del orsaker till detta fel. Han har iaf gett upp och jag har tänkt att testa att byta systemrelä, fördelarlock och rotor åt honom.
Efter att ha läst här så har jag lite funderingar angående tändningslåset. ABS-lampan lyser ibland vilket kan bero på låset enligt er här, ska testa att vrida tillbaka nyckeln i morrn för att se om lampan slocknar. En annan konstig sak är att när bilen ej vill starta så blir det som om att startmotorn "nyper", alltså den tvärdör. Detta sker ibland efter en sekunds "gnuggning", ibland efter fem sekunder. Alltså olika lång tid varje gång. Verkar ju kunna bero på tändningslåset. Att det är glappt och slut helt enkelt? Kan låset då också vara felet att bilen stannar och är svårstartad? Hittar inte just denna frågeställning i forumet. Ursäkta om jag sökt dåligt.
Kanske lite dum fråga från en nybörjare på 850.
Tacksam för svar i alla fall
Micke
Efter att ha läst här så har jag lite funderingar angående tändningslåset. ABS-lampan lyser ibland vilket kan bero på låset enligt er här, ska testa att vrida tillbaka nyckeln i morrn för att se om lampan slocknar. En annan konstig sak är att när bilen ej vill starta så blir det som om att startmotorn "nyper", alltså den tvärdör. Detta sker ibland efter en sekunds "gnuggning", ibland efter fem sekunder. Alltså olika lång tid varje gång. Verkar ju kunna bero på tändningslåset. Att det är glappt och slut helt enkelt? Kan låset då också vara felet att bilen stannar och är svårstartad? Hittar inte just denna frågeställning i forumet. Ursäkta om jag sökt dåligt.
Kanske lite dum fråga från en nybörjare på 850.
Tacksam för svar i alla fall
Micke
- By MatjesillV70