Sevenfold skrev:ny torkar-arm och nytt torkar-blad förar sidan, och det torkar ändå inte bort allt. (alltså ej godkänt hos SBP)
kör nu 855 -96
hur gör jag nu?
jag e sketa förbannad
Vanligt är att torkararmen på grund av sin sketna gjutning faktiskt vrider sej. Det gör att fjädern som skulle utövat tryck på rutan inte gör det, leden bottnar innan. Det gör att torkarbladet tar en liten bit av sitt område och missar resten.
Vad jag förstått i andra forum så har även nya förpackningar med armar varit totalt sneda, det är så att jag har en fix till problematiska torkararmar och en del har valt att köpa nytt, men då ser nya armen lika illa ut som gamla och förståsejpåare säger då att jag har fel och att armarna är korrekta, man kan naturligtvis tycka så, men om vinklarna är korrekta så måste vindrutan flyttat sej 25mm bakåt ihop med hela taket utan att lämna märken och det är nåt iallafall jag tycker är sällsynt. Hittils har jag åtgärdat några hundra torkararmar och dom fungerar än.
Du behöver isåfall ett skruvstycke samt en trasa för att rätta till det. Rätta då till den gamla och få pengarna tillbaka för den nya.
Problemet är alltså att alugjutningen i torkararmen vrider sej, eftersom det verkar ske även i förpackningar kan jag anta att det handlar om spänningar i konstruktionen.
Såhär brukar det se ut efter några år och torkarna tar inte. Problemet är detsamma på både förar och passagerarsidan. Så proceduren är densamma.
Som du ser så är torkarens led redan utflyttad 20mm och fjädern som ska spänna ned torkaren bottnar direkt. Du ser att nederändan på torkarbladet står i luften, trots att den borde spänna mot den gula plasten. Då finns ingen spänst mot rutan längre.
Problemet är kröken som blivit precis där torkararmen böjer sej ut ifrån gula plasten, dom andra vinklarna är korrekta.
Den kröken ska vi bocka tillbaka.
Vi lägger torkararmen ned i skruvstycket och pressar ihop stycket så att den sakta rätas ut. Gör det här rumstempererat, ta inte en torkararm som är minusgrader och gör det här för då riskerar det att spricka. Men som sagt rumstempererat går utmärkt,

Ovan.. före pressning
Nedan.. efter pressning.

Nu ser du tydligt hur torkararmen är i botten på övre bilden och att den nedre har nytt grundläge precis intill plasten och kan spänna upp ordentligt mot rutan.
Bara att fixa bägge o återmontera dom.
Sen tar dom utmärkt över hela rutan i många år till. Och.. det är helt gratis.