Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnuz
Hur länge ska kylarvätskan räcka(Volvo S70) min sjunker litegrann, nu är den ungefär en cm ovanför min markeringen. Om den når min strecket betyder det att man inte ska köra bilen innan man fyllt på, eller finns det en liten säkerhetsmarginal. Nu är det lite ovanför minstrecket och den ska in på service om en vecka, så jag tänkte de får fylla på, så det blir rätt, tycker det inte borde sjunka så mycket mer på en vecka.
Användarvisningsbild
av taxi
Det ska inte sjunka nånting. Ett litet läckage har du nog (kylare eller värmeelement brukar vara vanligt) men det finns lite marginal; har själv saknat nån liter utan att motortempen höjts.

Öppna inte locket på expansionstanken när motorn är varm bara! Allt arbete med kylsystemet ska ske med kall motor!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Föreslår att du kontrollerar alla kylvattenslangar så att dom är i god kondition och inte läcker. Kontrollera också kylaren, ofta kan man inte se vattnet rinna vid kylarläcka eftersom vätskan dunstar väldigt fort utan man får leta efter spåren av läckor såsom gråvita ränder. Du kan även åka till en verkstad och be om en provtryckning av kylsystemet.

Mvh GK
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]