Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Honsa
Hej ! jag har en V70 TDi 00 och ibland när man kör den hårt så låter det som H drivaxel slängde för det år ett joggens liv går knappt att köra men om man släpper av på farten så tystnarde efter en stund, har varit uner och känt på drivaxeln och stödlagret men det glappar inget. Är det någon här på forumet som kan tänkas tro sig veta va det år.
MVH Honsa
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Det kan nog vara det högra undre motorfästet, som blivit mjukt. Då kan det bli metallkontakt mellan "motordelen" och den som sitter i framvagnen. Böj ut innerskärmen lite så kan du se fästet. Det brukar bli rätt oljigt med tiden, så gummit blir "slappt".
Har sett flera som varit så. De får en hård vibrerande gång både vid tomgång samt när motorn belastas.

Lycka till!
av Honsa
Hej! Jag bytte det i våras när jag bytte kamremmen. Det kan väl inte ha gått sönder redan köpte det fästet på Bilia.
av *pettson*
Utan att ha hört problemet kan jag inte garantera. Men det är inte helt ovanligt att man har en sliten drivknut (oftast höger) som helt enkelt glappar invändigt och låter illa vid belastning rakt fram.
av Honsa
Hej igen nu lyfter jag upp denna tråd och berättar va det va. Jag åkte in till bilprovningen för en årlig kontroll och fick 2 st 2.or v yttre styrled och höger länkarm. Köper delarna och ställer mig på jobbet och byter dom, och när jag skall lossa bulten som håller drivaxlen på plats så är den lös kan skruva ut den med fingrarna där hade jag oväsendet från höger sida, jag fick byta navlagret också helt slut. Det glappade rejält, men nu är det tyst och fint från den sida och hör inget från andra sida heller, och bilen har gått igenom kontrollen iår också :lol: :-DD
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]