Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matte424
Min Ac fungerar bra när jag byglar relät K143 (Relät för magnetkopplingen).

Mäter jag där relät sitter så har jag plus 12v på 1 och plus 12v på 2. 1 och 2 går till själva spolen i relät.

Dessa värden har jag om bilen är på eller av, AC på eller Av, ända skillnaden är om jag har bilen på har jag 13v istället för 12.

Det är ju inte så konstigt då att inte ac startar eller hur :)

Bild
Användarvisningsbild
av js1
Nja, det är väl inte så konstigt att det ligger 12V över spolen när den inte drar! Du får 12V på stift 1 från matningen (typ batteriet) och den spänningen får du på stift 2 också i viloläge. Annars hade du haft avbrott i spolen. Det som sen händer är att ac:n styrdon jordar stift 2 via stift 40 på A35 och reläet drar varpå magnetkopplingen slår till.
Ditt problem ligger i att A35 inte vill dra reläet, dvs jorda stift 40. Vad det beror på får du söka vidare efter. Det vanligaste är att gasen är slut och trycket för lågt i systemet. Kan även vara nån tryckvakt som strular. Vad du gör när du byglar är att du tvångskör kompressorn utan nån som helst övervakning.
Det var en jävligt bra förklaring.... TAACK

Men självklart har jag inte mätt med relät isatt.. utan med relät i fickan :))
Och skulle jag ha 12v igenom spolen som du beskriver skulle det varit draget hela tiden.

Jag får alltså plus 12 volt från a35 någon förklaring?
Användarvisningsbild
av js1
Om du har 12V på båda sidor om spolen går det inte någon ström genom den och kan således inte dra. Du måste ha jord på stift 2 för att den ska dra.
Att det ligger 12V på stift 40 utan någon relä isatt kan mycket väl vara fallet. Inuti kretsen (A35) kan det sitta sk "pull-up" motstånd eller så är den paj helt enkelt.
Användarvisningsbild
av js1
Lite svårt för oss andra att veta eftersom du inte skrivit vilken bil det gäller!
Kan du inte se var komponenten sitter i ditt program?
Annars kan man väl "gissa" att den sitter i kontrollpanelen för klimaten.
av Irving
Kolla lågtryckspressostaten, den sitter på sugledningen, " det grova röret" när Du hittad denna finns en losstagbar anslutnings kontakt på denna, lossa kontakten mät pressostaten öppen eller stängd, är den stängd är gastrycket för lågt eller pressostaten sönder, samt det finns ingen orsak att kompressor magneten får ström och startar. Om man t.ex. tar ett gem och kortsluter i kontakten skall magnet kopplingen dra och kompressorn starta. Om gastrycket är förlågt fyll på, om det är normalt och kompressorn startar vid kortslutning i kontakten "hona" samt pressostaten inte är tillslagen byt pressostat, bara att skruva loss och byta, gasen går ej ut då pressostaten är ansluten till en schraderventil gängan brukar vara 1/4 flare, den stänger samt öppnar när man ansluter en ny. Om allt detta fungerar men det fortsätter att krångla ligger felet i styrsystemet, kontrollera genom feldiagnostik system.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]