Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrikblom
Hej

Håller på att byta växellåda på en Volvo S70 T5 med AW50-42 lådan, drivaxlarna sitter fast i lådan!? nån som har en aning om hur man får ur dom? de går en liten bit sen är det tvärstopp.
av Henke3
Höger sida sitter inte fast alls i lådan, det är stödlagret som håller den i rätt position. Vänstersidan sitter med en snäppring i diffdrevet, du bänder loss den med en lämplig mejsel.
av Patrikblom
Hej igen

Höger drivaxel har jag inte hunnit börjat med än, den vänstra går inte att få ur.
Har provat med kofot och böjt, sen så har jag provat med en stor nyckel och ett 1 meters spett i hålet och stått och gungat lite men de släpper inte :(

Kan man plocka ur höger drivaxel först sen banka ur den vänstra igenom hålet som blir?
av *pettson*
Du har drivaxeln lös ifrån spindeln och har bänt med ett 1meter spett i hålet och får inte ut drivaxeln?
av Patrikblom
Jag har stoppat upp en stor nyckel underifrån imellan framvagnen och länkarmen sen stoppat i ett spett i hålet i nyckeln och böjt spettet nedåt, nyckeln böjs emot växellådan.

Sitter fast ganska duktigt :(

Växellådan ska bytas så de va inte så noga om den går sönder bara splinsen på inre drivknutarna är hela.
av Henke3
Patrikblom skrev:Hej igen

Höger drivaxel har jag inte hunnit börjat med än, den vänstra går inte att få ur.
Har provat med kofot och böjt, sen så har jag provat med en stor nyckel och ett 1 meters spett i hålet och stått och gungat lite men de släpper inte :(

Kan man plocka ur höger drivaxel först sen banka ur den vänstra igenom hålet som blir?
På AW 50-42 samt manuella är det möjligt att hjälpa till vid demontering genom att knacka från högersidan.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]