Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janne44
Min v70-99 drar vatten. Cirka 2dl på 20mil.

Kan inte hitta någon synlig läcka vid anslutningar,kylare,värmepaket m.m.

Har även kollat att det ej finns avgaser i expkärlet genom att mäta upp det.

Motoroljan är brun och fin.

Skall man provtrycka både varm och kall motor? Vilket tryck skall man pumpa upp?

Hur länge kan man köra med en "snällare" topplockspackning som läcker åt "rätt" håll? Finns risken att den
börjar att läcka åt fel "håll" och blanda sig med oljan?

Mvh/Janne
av *pettson*
Packningen är inte ditt problmem om du inga avgaser har i vattnet. Du har en yttre läcka. OFTA är problemet själva locket till expansionskärlet som inte tätar helt. Det ska aldrig pysa vid kärlet.
Lika ofta är det kylargavlarna, det är hopplöst att leta läck om du inte trycksätter systemet vid varm motor. Då kan du oftast se dropparna som försvinner. Använd utrustning som är till provtryckning, använd INGET annat så du kan spränga läck i systemet på nåt ställe du troligen inte vill ha vatten på. Utrustning som är till detta har anvisningar och graderingar.
*pettson* skrev:Packningen är inte ditt problmem om du inga avgaser har i vattnet. Du har en yttre läcka. OFTA är problemet själva locket till expansionskärlet som inte tätar helt. Det ska aldrig pysa vid kärlet.
Lika ofta är det kylargavlarna, det är hopplöst att leta läck om du inte trycksätter systemet vid varm motor. Då kan du oftast se dropparna som försvinner. Använd utrustning som är till provtryckning, använd INGET annat så du kan spränga läck i systemet på nåt ställe du troligen inte vill ha vatten på. Utrustning som är till detta har anvisningar och graderingar.
Tack för snabbt svar. Har varit inne på att köpa nytt lock,värt att testa :D .

Vidare så skall jag låta en verkstad provtrycka systemet.

Varför jag frågade om hur mycket tryck som skall pumpas upp är att en verkstad sa att det räcker med samma tryck som motorn har,och en verkstad sa att dom lägger sig på 10% mer än normalt.
Vilket är rätt?

Vidare sa en av verkstäderna att det med största sannolihet är vattenpumpen som läcker,för det är typiskt på V70.

Har precis köpt bilen och chansat på att det blir en billig histioria att rätta till :-)-)
Mvh/Janne
av *pettson*
janne44 skrev:
*pettson* skrev:Packningen är inte ditt problmem om du inga avgaser har i vattnet. Du har en yttre läcka. OFTA är problemet själva locket till expansionskärlet som inte tätar helt. Det ska aldrig pysa vid kärlet.

Varför jag frågade om hur mycket tryck som skall pumpas upp är att en verkstad sa att det räcker med samma tryck som motorn har,och en verkstad sa att dom lägger sig på 10% mer än normalt.
Vilket är rätt?

Vidare sa en av verkstäderna att det med största sannolihet är vattenpumpen som läcker,för det är typiskt på V70.

Har precis köpt bilen och chansat på att det blir en billig histioria att rätta till :-)-)
Mvh/Janne
Det räcker med systemtrycket.
Man ska ALDRIG trycka med högre tryck än systemtrycket, det finns dock undantag om det nu handlar om nån ny bil eller nåt. Man gör det INTE med en äldre bil. Din bil är trots allt 11år.
Vattenpumpen läcker ibland men det är ganska sällsynt. Ska pumpen läcka så låter också lagren väldigt illa. Vattnet måste förbi tätningen till lagren för att komma ut.
*pettson* skrev:
janne44 skrev:

Vilket är rätt?

Mvh/Janne
Det räcker med systemtrycket.
Man ska ALDRIG trycka med högre tryck än systemtrycket, det finns dock undantag om det nu handlar om nån ny bil eller nåt. Man gör det INTE med en äldre bil. Din bil är trots allt 11år.
Vattenpumpen läcker ibland men det är ganska sällsynt. Ska pumpen läcka så låter också lagren väldigt illa. Vattnet måste förbi tätningen till lagren för att komma ut.

Pettson,dum fråga kanske :oops:.

Om man bara lägger på samma tryck som bilen själv bygger upp,varför hittar man en eventuell läcka
lättare då ??:-/ (Det enda jag kan tänka mig är att man kan jobba "ostört" utan att ha motorn igång).

Tänker jag fel när jag tycker att verkstaden som sa att dom lägger på 10% i tryck tänker rätt?

Då "tvingar" man ju fram läckan lite lättare,men samtidigt så förstår jag ju att man frestar på
diverse prylar onödigt hårt och kanske till och med skapar sig en läcka eller ännu värre saker :-O) .

Rätt eller fel tänkt? Janne
Jo,en fråga till bara :D .

När man lägger tryck på systemet,så finns väl någon typ av tryckmätare som visar ipumpat tryck?.

Om inte trycket sjunker så borde ju expkärlslocket vara boven?

Rätt eller fel tänkt :D .

Mvh/Janne
Borde vara enklare att skaffa ett nytt eller annat begagnat lock till expansionskärlet om man nu misstänker att detta är upphov till problemet än att trycksätta systemet med motorn av pga denna bils ålder.Vidare borde det gå att se vid en yttre läcka om det med tiden kristalliserar sig någonstans på detta kylsystem vid t ex anslutningar när glykol som letar sig ut så gott som alltid lämnar spår efter sig även om det är en retsamt liten läcka.Annars är det ju bara till att hissa upp bilen och studera denna vattenpump närmare som ni nu redan diskuterat.

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]