Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tigern
Hej.
Har en 850-96 med b5252s motor 2,5 10v. Gått 41500 mil.
Under 3 år så har värdena drastiskt ändrat sig vid varje besiktningstillfälle. Enligt följande:
2008
Co; 0,0
Co2500: 0,0
Hc: 008
Lambda: 1,02
Hc 060
Lambda 1,03
Hc: 095
Lambda: 1,04.

Vevhusventilationen är kollad och utbytt för ett år sen.
Servar med oljebyte var 1000:e mil.

Behöver jag troligen byta både lambdasensor och katalysator med tanke på värdena?
Eller finns det annat jag borde kolla upp först? Spelar tändstift in på avgasvärden?
Bilen ger ibland ifrån sig en lite puff med blårök vid start. Men bara ibland. Aldrig när man kör.
Bara vid kallstart i princip... Har detta något samband?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lambdavärdet är ett mått på blandningen, över 1,0 = mager, under 1,0 = fet. Det är alltså inte en gas som mäts, utan ett värde avgasmätaren räknar ut från de andra värdena.
Små läckage i avgasröret gör att det kommer med lite friskluft i avgaserna. Det lurar avgasmätaren att visa för högt lambdavärde eftersom syrehalten i avgaserna ökar.

CO (koloxid) ökar när blandningen blir fet, för lite syre. Det borde ha blivit CO2, (koldioxid) men det fattas en syreatom.

HC är oförbränt bränsle. Finns flera orsaker till att det är högt:
Dålig förbränning, som i sin tur kan ha en massa olika orsaker.
Läckande avgasventiler, lite av bränsleblandningen pyser ut under kompressionstakten.
Slitna kolvringar eller ventilstyrningar, för mycket olja kommer med i förbränningen.

Jag skulle tro att katalysatorn börjar bli dålig, och det står för den ganska måttliga ökningen av CO. En ny kat kommer antagligen att sänka HC rejält också, även om det normalt inte är så högt på en frisk motor om man mäter före katalysatorn.
Lambdasonden är antaligen ok, den rasar oftast totalt och ger avgasvärden som är helt åt he...

Jag antar att den gick igenom den här gången, men på håret?
av Tigern
Den drar inte nämnvärt mycket tycker jag.
Efter ca 300mil brukar jag kolla och fylla lite.
Men 850 är lite kända för att dra olja även om det inte är större problem med motorn?

Ja, den gick precis igenom. Men nästa år så är de ju kört om man inte fixar nått.
Ok, så jag borde byta katten först istället för lambdan?
Låter ju rätt vettigt iofs.
Hm.
Är biltemas modellanpassade kattar prisvärda?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ska man vara helt säker får man mäta före katalysatorn och jämföra med en mätning efter. Kräver avgasmätare och ev. att svetsa i ett mätuttag i främre avgasröret. Men då ser man vad katten gör för skillnad. Var den ordentligt varmkörd vid besiktningen? Om du bara kör korta resor så motor aldrig blir ordentligt varm kan det räcka att åka några mil och vädra ur lite.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]