Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Hej. Dök upp ett problem med min automatlåda idag. 850 glt -97. 27300 mil. Spolade lådan (ca 19 liter) för några tusen mil sen(max 3000 mil sen, färgen ser ok ut.) Märkte först att tomgången svajjade lite. Sen la den inte i "lockup" en,(den heter väl så, den funktionen som sänker varvtalet med några hundra varv vid konstant fart?).Den varvade ca 27-2900varv istället för runt 18-2000 varv. När jag gör en kickdown så ger den inte full kraft, som om jag har handbromsen i typ. Jag testade å lägga i sportläget och tillbaka till normalläget, då hoppade "lockup" en i. Provade att ta bort batteripolen ca 30 min, efter det så accar den som den ska, ibland. Men beter sig ryckigt och lägger fortfarande inte i "lockup" en. Den drar även längre på växlarna innan den lägger i en högre växel. Nu testade jag att lägga i och ur vinterläget, då hoppar "lockup" en i, ibland. Kör jag i sportläget så varvar den ännu mer innan den växlar till en högre växel även fast jag kör lungt. De här kom såklart olägligt nu i dag, jag ska köra upp till Arvidsjaur på semester nu på söndag (ca 94 mil enkel). Så min enda chans är väl egentligen att hänga på låset till någon verkstad på måndag å böna och be att dom ska hjälpa mig på momangen å bli någon dag sen upp på semestern. MYCKET tacksam för all hjälp jag kan få!! Trevlig midsommar. / Thomas
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kermithboy skrev:Hej. Dök upp ett problem med min automatlåda idag. 850 glt -97. 27300 mil. Spolade lådan (ca 19 liter) för några tusen mil sen(max 3000 mil sen, färgen ser ok ut.) Märkte först att tomgången svajjade lite. Sen la den inte i "lockup" en,(den heter väl så, den funktionen som sänker varvtalet med några hundra varv vid konstant fart?).Den varvade ca 27-2900varv istället för runt 18-2000 varv. När jag gör en kickdown så ger den inte full kraft, som om jag har handbromsen i typ. Jag testade å lägga i sportläget och tillbaka till normalläget, då hoppade "lockup" en i. Provade att ta bort batteripolen ca 30 min, efter det så accar den som den ska, ibland. Men beter sig ryckigt och lägger fortfarande inte i "lockup" en. Den drar även längre på växlarna innan den lägger i en högre växel. Nu testade jag att lägga i och ur vinterläget, då hoppar "lockup" en i, ibland. Kör jag i sportläget så varvar den ännu mer innan den växlar till en högre växel även fast jag kör lungt. De här kom såklart olägligt nu i dag, jag ska köra upp till Arvidsjaur på semester nu på söndag (ca 94 mil enkel). Så min enda chans är väl egentligen att hänga på låset till någon verkstad på måndag å böna och be att dom ska hjälpa mig på momangen å bli någon dag sen upp på semestern. MYCKET tacksam för all hjälp jag kan få!! Trevlig midsommar. / Thomas
Det där behöver inte alls vara lådan. Felkoder måste avläsas för att få någonstans att starta felsökningen.

Mvh GK
av Kermithboy
Så, åtgärdat. :D De va spjälläges givaren som strulade. Nu sitter en annan givare där och spjället rengjort. :) Har än sålänge hållit från 3 mil söder om stockholm till Arvidsjaur(94mil). PEPPAR PEPPAR. :D :D Nu kan semestern börja:)
B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]