Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spinn
Hej jag har en 850 95á som har börjat låta konstigt från vänster fram det låter som om jag kör med dubdäck fast jag kör med somar däck samt att när jag svänger åt höger så låter det mer.
Kan det vara hjullager eller drivknuten som håler på att gåsönder?
Är det någon som har något bra tips på hur man kollar hjullager och drivknuten?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Spinn skrev:Hej jag har en 850 95á som har börjat låta konstigt från vänster fram det låter som om jag kör med dubdäck fast jag kör med somar däck samt att när jag svänger åt höger så låter det mer.
Kan det vara hjullager eller drivknuten som håler på att gåsönder?
Är det någon som har något bra tips på hur man kollar hjullager och drivknuten?

Kolla hjulager: Hissa upp vänster fram och ställ för säkerhets skull dit en pallbock. Ta tag i hjulet, en hand överst och en hand underst på däcket. Rucka på däcket och känn om det glappar. Glappar det är det med stor säkerhet ett dåligt hjullager som bör bytas så fort som möjligt. Det är också det troligaste felet.

Kolla drivknut: Med bilen upphissad som ovan, nu är pallbock ett måste av säkerhetsskäl, kontrollera om glapp finns i drivknut. Vid glapp byt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av taxi
Lagret kan ju även testas genom att lägga handen på fjädern när du snurrar lite på hjulet, vibrationer i fjädern=lager
Tack till Pettson för detta alldeles för enkla tips!
B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]