Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mvm
Hej har en fundering!
Har en V70 Bi-Fuel -00 Med Motor ras både lager till vestaken och kolv bult som har gått, tänkte då att jag skulle byta ut motorn var efter jag kollade motor beteckningen på blocket står det B5244S men slår jag på chassi nummer så står det B5244SG vad är skillnaden?
Åkte sedan till volvo och pratade med en mekaniker där som konstaterade att jag har den sista års modellen av den gammla V70 karossen men med den nya motorn till v70N i bilen.
Han sa även att det var viktigt att jag hittade en motor som är av års modell -00 om jag skulle byta.
Passade på att fråga om det var någon skillnad på B5244S och en B5244SG, för att jag hade hört att det var andra ventiler och annat insug på B5244S motorn, fick till svar att nej motorerna B5244S, B5244S2, B5244SG är exakt likadana inga andra ventiler,möjligtvis annat insug på B5244SG motorn.
Åkte sedan till den lokala skroten och köpte mig en motor B5244S2 som har gått 7000 mil och är av års modell -00
suttit i en V70N.
Upptäckte när jag kommit hem att insuget är lite annorlunda, men jag kan ta insuget från den gammla motorn och montera på den nya!

Nu börjar jag fundera på om det verkligen är samma ventiler i dom eller skall jag ta toppen från den gammla motorn är det någon som vet eller har något förslag???

Tacksam för alla svar jag kan få!!!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det verkar va samma insugspackning och då borde ju insugen passa emellan. Toppen verkar dock ha ett annat nummer på SG, så att flytta över toppen är nog ingen dum ide.
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?