Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jilldris
#413869
Har en V70 2,5T -98. Har några frågor om turbon.
1. Fjädern till wastegaten sitter i wastegate klockan antar jag? Är den svår att demontera för att byta fjädern? Och bör man justera stången sedan med ett referens tryck för att säkerställa att den öppnar korrekt?
2. Finns det en inbyggd dumpventil i turbon? Det sitter ju inget på tryckledningen efter turbon iaf och något måste det väl finnas som släpper på trycket när gasspjället stänger?
3. Har någon en sprängskiss på hur turbon ser ut i dessa bilar?
4. Har förstått det som att en trött wastegate fjäder är en vanlig orsak till lågt laddtryck. Är det också vanligt att dumpventilen är defekt så att den öppnar för tidigt?

/Andreas
av *pettson*
#414075
1 Ja, det är inte svårt att demontera, men klockan byts som enhet. Det är dock svårare att hitta en klocka till vettigt pris.
Injustering sker ALLTID med ett förinställt tryck i WG klockan. Så justerar man stången så den passar exakt när klockan är trycksatt.
Det finns flera metoder, men det är den korrekta och mest exakta.
2 Ja. Följ slangen till den.
3 Har tyvärr ingen bra sprängskiss..
4 Vanligast är magnetventilen. Näst vanligast är fjädern. Men OFTAST när fjädern är trött är det ändå dags att byta turbon om man kikar på t.ex turbinvingar osv.
D4 VEA dricker olja

Bilen går bra. Dessvärre har vänst[…]

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]