Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kim1980
Är nu mycket ledsen på min bil :( . Köpte den för en vecka sedan. 855GLT AUTOMAT 95:a 20000mil, mycket fin och välskött. Fullstämplad servicebok,alltid servad av Bildeve. Bilen har gått kanon hela veckan, tills idag..
Körde en tur på 20 mil till Ullared i morse, sedan åter. Gick utan problem hela vägen dit, men bara halva vägen hem.
På väg upp över hallandsåsen börja den bråka. Halva backen upp så börja den tappa ork. Väl uppe så gick bilen inte bra, den svara inte på gas ordentligt.Så jag stanna för kontroll, märkte då att den inte gick på alla cylindrar.
Fick kört hem lite lungt och fint.
Kunnde sen konstatera att det är cylindern närmast fördelaren som inte vill. Lyfte på tändhattarna en och en, bara den cylindern som där ej blev nån respons för. Har dock gnista till den. Bytte stift utan framgång.
Bytte plats på spridarna, utan någon förändring. Prova att byta kamaxellägesgivaren utan framgång. Fick inga felkoder. :evil:
Jag blir tokig.... Kan det vara något relä till spridarna? Hur kollar man spridarna lättast? Rycka hela bryggan och köra på starten? Om relä tänkbart, var hittar jag det? Har en donator bil ståendes här hemma, så jag kan testa lite.

Hoppas att någon kan hjälpa mig här. Behöver ha igång bilen snarast.
Tacksam för hjälp.
av nypa00
Prova med en ny tändkabel ifrån donatorbilen och se om cylinder går igång, alternativt kolla över fördelardosa och rotor, kanske är dags för ett byte?
av *pettson*
Är vi överens om att ifall dom tre nödvändiga sakerna finns så går bilen?

Om gnista finns
Bränsle finns
kompression finns..
Då går cylindern.

Du har kollat bränslet.
Du har kompression, du har inget annat sagt.
Du har kontrollerat tändkabeln efter gnista.
Kvar är att du har ett tändstift som inte överför gnistan från kabel till förbränningsrummet.
MEN du har bytt stift. Det elliminerar ovanstående fel.

Då har vi elliminerat alla tre sakerna som gör att bilen går.
ELLER så är ett av påståendena falskt.

Gnista är kontrollerad, stift är bytt.
Bränsle har du flyttat spridarna. Men du har inte mätt upp om där är spridarsignal. Om spridaren verkligen öppnar.
Kompression är förmodligen inte uppmätt.

Lite märkligt med felkod 111 eftersom lambdasonden skulle vråla rätt ut just nu om för höga bränslemängder i avgaserna. Det gör iallfall i mitt sinne att du saknar bränsle ur den spridaren. Du har ingen spridarsignal. Då har heller inte sonden nåt restbränsle att skrika om.
Hej.
Spridarna har jag bytt plats på. Mätt i kontakt stycket, 13v. Lossa hela bryggan, slog på tändning. Soppa ur alla.
Tog en lös spridare och plugga i kontakten, starta bilen. Med stetoskopet hör jag då att spridaren jobbar.
Har ej kollat kompet, saknar mätaren. Lånat ut till någon, som ej tycker om att lämna tillbaka grejor :evil:
Bytte bränsle pumps relät med nu.Ingen framgång.
Om det är en ventil som bråkar. Ger den felkod då?? Borde ju göra det väl.
Hur fortskrider jag??
Jag ger snart upp...

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]