Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej, har förstått att det är många vars kupefläkt kärvar eller för sånt oljud att det är dags för byte!
Oftast verkar problemet vara som för mig, trötta lager i motorn som hörs som tilltagande fågelkvitter.

Mitt tips är: Köp ny fläktmotor, tror det finns på skruvat.se, annars köp hela fläkten, kostar ca 800 kr mot 2-3000 kr på volvo eller mekonomen. Billigare varianterna verkar dock ha slarvigt gjord balansering med buller och vibrationer som följd, därför återanvände jag "fläkttrumman" från gamla fläkten, inte ett dugg svårt att byta och går nu perfekt med billig motor och 14 år gammal fläktrumma! (kommer inte på nåt bätre namn för den snabbt snurrande delen av fläkten) :D
ja det sitter precis brevid och är som det sitter bara en liten plastfyrkant, skruvar man loss det är det som element som går rakt ut sedan.
Fast jag tror man märker om det är trasigt, åtminstånde gjorde man det på min bil. när motståndet gick sönder gick det inte att stänga av fläkten, inte ens genom att stänga av bilen, var tvungen av med batteriet!

Jag betalade 1000 spänn för fläkt och motstånd på bilskroten i djurås.
Finns ett billigare sätt om fläkten kvittrar, köp kullagerolja med teflon på biltema för ca 40:-

Smörj fläkten och montera tillbaka allt. Funkade för mig, har varit tyst i snart 4 år.

Är värt att testa innan man slänger ut mer pengar på en ny fläkt.

Mvh.
B230fk saknar kraft

Känns det som att den saknar effekt när […]

Laddningslucka

Testa med att trycka på central lås/l&[…]

Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-s[…]

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]