Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag bekymmer. Ekonomiskt bekymmer :cry:

På min Volvo 850 SE från 94 har jag problem med styrningen. Den vill ej räta upp sig efter ett rattustalg. Efter oljebyte i styrservon blev allt ok, men efter ett tag var det samma visa igen.

Jag var på Volvo idag och de kunde med all säkerhet säga att det var styrväxeln som har slutat och fungera. Att det funger efter oljebyte beror på att oljan är i bra skick, men efter att servon har jobbat hårt ett tag "brinner" oljan och tappar sin verkan.

Fasit:
Styrväxel = 8000 kronor
Arbete = 3800 kronor
Summa = 11800 kronor

Jag har dock inte lämnat in bilen på lagnig, utan jag vil kolla lite här på forumet om det finns alternativ.
Svårt att byta själv?
Var sitter styrväxeln?
Finns det renoveringskit för styrväxeln?
Varför går stryrväxeln sönder? Bilen har gått 18000 mil.

Jag vore tacksam för lite tips, knåp och knep. :wink:

Om man läser denna tråd kan man se hela historien...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=4638
av Frigge
Låter inte som det är ngt du gör själv om du inte vet var den sitter :roll:
Kollat efter en begagnad ? Dock är ju begagnat lite osäkert då man inte vet hur den är i skick.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av ranchn
Hittar jag bara den, så kanske jag kan byta den själv.
Att köpa beg. är inget alternativ. Jag vet att styrväxeln finns att köpas mekonomen för 5800 kronor (fortfarande dyrt).
av JH
Finns en repsats på Volvo för ca 1700 kr (åtminstone ca 6 mån sen). Men den innehåller väl KANSKE bara tätningar/slitdelar och om det är nåt direkt fel så kanske det inte löser problemet. Men även dåliga tätningar kanske kan göra att oljan tar fel väg och belastar pumpen/oljan. Har inte köpt rep.satsen själv (än) så jag vet inte om det krävs specialverktyg eller hur svårt det är.

Jag skriver "kanske", då jag inte är någon expert på styrväxlar.

Men, vad kan förstöra oljan? Är det inte lika sannolikt med pumpen?
Användarvisningsbild
av ranchn
Strålande. Nu skall jag kolla upp med Volvo om denna repsats.

Någon som mer om denna och själva repproceduren och bytet?
av r6
Köp beg en som har gått ganska lite sen behövar du inte laga bilen på volvo för dom tar ca 1000 timmen.Åk till ok eller nån mindre verkstad. Jag har bytt på min och de är inte så svårt bara du har en lyft. Är de en Smi eller en Rtw växel du har?
Smin är lite sårare att få tag i.

Prova byta engång till, på min förra bil en 850 turbo så hade jag bilen stod av ställd över vintern. Då funka inte servon, den va trög som f-n men jag fick byta 2 gÅnger innnan den hoppa igång igen.

Mvh Jocke
Användarvisningsbild
av ranchn
Hur kollar jag upp om jag har Smi eller en Rtw växel?
av r6
Ja ta artikel nr på växeln (en vit lapp) och ring mekonomen eller volvo så ser dom va de är. Smin har lite sämre kvalitet tydligen.

Finns två olika oljor på volvo. Den som man har i lite sämre växlar kallas "grön" olja.
Den brukar man ha i växlar som går lite trögt.

Glöm inte att spola spola rent systemet innan du sätter dit den nya.
dvs skölj me servo olja så de inte ligger kvar nå skit i systemet för då är de kört igen.Kan använda dextron 3 eller volvos servo olja

Mvh Jocke
Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]