Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Volvo 850 - 96 B5252S

Påväg till jobbet idag låg jag i 90 km/h och plötsligt ryckte motorn till för att sedan gå normalt igen. Det hände ett par gånger på raken bilen svarade heller inte på gasen när det inträffade. Det slutade med att jag blev stående och fick inte igång bilen. Det närmaste jag kom var att den hoppade upp till cirka 500 varv i en sekund för att sedan dö igen.

För att par veckor sedan la bilen av direkt efter att jag startade den, men gick igång gången efter när jag låtit pumpen byggt upp ett tryck. Senast igår hände samma sak. Jag har alltså tidigare fått indikatorer på att det förmodligen inte kommer fram tillräckligt med bensin. Förmodligen filtret eller pumpen har jag tänkt.

Åter till idag... Efter 10 minuter provade jag att slå av och på tändningen några gånger i tät följd, så pumpen får jobba lite. Då startade bilen och jag vände hemåt. Nästan hemman dog bilen igen, fast den här gången frikopplade jag precis innan (kurvtagning i samhället) och då rusade varvtalet upp till 1500 för att sedan hosta till och dö. Så blev det samma visa som tidigare, jag provade att slå av och på tändningen för att bygga tryck fast nu ville den inte alls. Efter några minuter hoppade den igång, fast gick som en påse nötter. Ojämn tomgång, mellan 300-500 varv, gasen svarade inte, dessutom var avgaserna något mörka. Kollade oljan, vattnet och efter läckor men det såg bra ut.

Bogserade hem bilen sista vägen. Hemma kunde jag inte låta bli att testa bilen igen, varpå den startade och gick perfekt igen och avgaserna åter normala. Mysko!

Jag har som sagt lite teorier i pumpen och filtret, fast de kan väl inte förorsaka mörka avgaser? Har även funderat på tändstift och andra tänddelar.

Skulle behöva lite råd och hjälp angående detta problem, då vi behöver ha den dagligen.
av Volvo_740_GLT
Byt bränslereläet. Har varit ute för samma sak och då bytte jag reläet
Användarvisningsbild
av Fisch
Har tittat lite närmare på bilen nu.

Tändstiften var rejält sotiga, vilket tyder på för fet blandning om jag inte är ute helt fel?

Under uppvärmningsfasen går bilen som den ska. När det nästan kommit upp i arbetstemperatur börjar den hacka och lägger av om man frikopplar, lustigt nog går temperaturmätaren i botten strax innan bilen börjar gå illa. Deltar tempsensorn i termostatlocket i motorstyrningen? Det kanske är tempmätaren som sitter vid luftburken som är dålig, om den påverkar motorstyrningen? Det känns som att bilen lägger i "choken" när temperaturmätaren går i botten och bilen börjar därmed gå illa. Det förklarar ju i sådana fall de sotiga stiften då bilen får på tok för mycket bränsle. Väljer jag att köra fast bilen hackar så hoppar tempmätaren upp dit den ska och bilen går bra igen.

När jag tänker efter har temperaturmätaren gått i botten ett par gånger tidigare, fast bilen gått som den ska. Kanske betyder något i sammanhanget?

Pettson?
Användarvisningsbild
av ketto
Om tempmätaren går i botten sätter ja en hundring på tempgivaren! Sitter strax under termostaten!
av *pettson*
Motorstyrningen tar sin information om motorns temperatur just ifrån givaren på termostathuset. Försvinner den givaren så försvinner styrdonets chans att justera in rätt bränsle. Naturligtvis påverkar även givaren i luftröret. Den berättar om luftens temperatur. Men försvinner din tempvisning på instrumentet samtidigt som problemet uppstår så är tempgivaren på termostathuset din bov. Byt givaren
Användarvisningsbild
av Fisch
Temperaturgivaren gjorde susen! Nu går bilen som den ska igen. Den gamla givaren såg förövrigt inte så ung ut...

Tack för hjälpen!
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]