Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag har en 850 GLT årsm. 1993 som gått lite drygt 23000 mil. Nu är det så att oljenivån är lite knepig på den.

Jag kollade på stickan för ett litet tag sen och såg att oljan låg på nedre strecket, den ska ju ligga mellan strecken.
I Haynes-boken står det att 1 liter olja får upp nivån till övre strecket så jag fyllde på med 0,4 liter.
Då borde den ju hamna i mitten nånstans. Vilket den gjorde när jag kollade stickan efteråt. Nu någon vecka senare när jag kollade oljan igen så ligger den på det övre strecket? Och ja, bilen var kall då :D Någon som har en förklaring?
Beror väl på det hur länge bilen har stått när den var kall.
Normalt sett vad jag har lärt mig vet dock inte om det är fel men när en motor är varm körd (eftersom olja expanderar lite när den är varm) vänta en 5 minuter och kolla oljan då ska det vara på max strecket.
Kollar man oljan när den är kall när motorn stått i 1 månad eller om den har stått i 1 dag kan ju skilja vad jag har lärt mig rinner tillbaka från oljekylare och så vidare om den står längre.
Vet ja inte om jag har rät eller fel i detta.
av *pettson*
Viktigast av allt är att den står helt plant. All lutning framåt eller bakåt påverkar nivån. Vad gäller turbomodeller så påverkar oljetempen nivån genom att oljekylen är öppen eller stängd.
Motoroljans nivå kontrolleras enligt nedan:

* Kör bilen minst 15-20 minuter.
* Stanna bilen på ett plant underlag och stäng av motorn.
* Efter 15 minuter kollar du nivån på stickan.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]