Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reckless
Bytt handbromsbackar och justerat ut de så de tar lagomt men sen då jag ska justera inne så spaken tar efter 3-4 klick så händer inget , alltså jag drar den där torxen i botten stumt och det blir knappt ngn skillnad ? Är det dags att byta wire eller finns det ngt annat jag kan göra ? Det slutade med att jag fick justera ut backarna en hel del för att handbromsen skulle ta och då fick man i stort sett dra handbromsspaken längst upp !

tacksam för tipps

Mvh Ante
av SubMarine
Hur mycket justerade du backarna i bak? De ska ligga på lite vad jag hört. Släppte du på justeringen helt vid spaken innan du justerade där bak?

Är backarna från Biltema? Köpte själv där och monterade enligt pettsons anvsningar men fick inte handbromsen att ta så bra som den borde. Med de gamla backarna jag hade så tog bromsen mycket bättre. Har justerat om säkert tre gånger men inte fått det riktigt bra.
av Reckless
Det är faktist biltemas men de har funkat förut , slackade rejält inne på handtaget och spred rejält på klossarna i trumman men de funkade fan inte iaf. Idag har jag iaf rivit bort båda vajrarna och får nya i morrn , de kärvade rejält i vajrarna och gummit var av på flera ställen. Jobbet var faktist inte så farligt som jag trodde :) men jag har ju inte satt dit de nya iofs... :???: men de borde ju vara lättare tycker jag

svetsade även dörrstoppen eller hur man säger , den där som går in i dörren från karossen så att dörren fastnar i olika lägen. Plåten i fästet på karossen var sprucket och small varje gång man öppnade dörren så jag tog av dörren o svetsade och lackade så nu är det som nytt igen....eller nästan iaf :D

Sen ska jag byta framhjulsnav höger samt den där stora främre bussningen i bakvagnen och det blir säkert besvärligare :???:
Användarvisningsbild
av Folke89
Det är säkerligen någon av eller båda vajrarna som kärvar. Råkade själv ut för det för inte längesedan. Nya belägg och skivor, likt förbannat så tog inte handbromsen. M.h.a. uteslutningsmedtoden så kom vi fram till att det var en vajer som kärvade riktigt mycket. Bytte den vajern och nu fungerar det :)

Det stämmer att bromsarna ska ligga på lite, lite. Det slits in.
av Reckless
efter byte av vajrar ocj injustering så att handbromsen låser efter 4-5 hack så vill handbromslampan fortsätta lysa fastän jag släppt ner handbromsen så att allt ligger ifrån. Trycker jag lite och styr handtaget till höger så slocknar lampan. Vad strular nu då ? Har jag på ngt vis kommit åt lampan under montering eller har jag bara spänt vajrarna för hårt så handtaget inte kan bottna ?

Tack mvh
Användarvisningsbild
av Taxen47
Normen för justering av spak,har jag för mig att det skall vara 7-8 hack.
Du har väl kommit åt kontakten under spaken,när du justerade.Du får ta bort konsollen igen och kika.

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]