Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johansson92
Hejsan ska bygga ett vanligt avgassystem till min volvo 855 och behöver lite tips.

jag har en simons 2" dämpare jag vill använda och tänkte låter bilen mer med 2.5" från katten med denna dämpare ? eller vad händer ?.
Någon som vet hur långt avgasröret är från katten och bak ? 2-3 meter ? behöver lite info =)
Tack (( Dennis
av *pettson*
Johansson92 skrev:Hejsan ska bygga ett vanligt avgassystem till min volvo 855 och behöver lite tips.

jag har en simons 2" dämpare jag vill använda och tänkte låter bilen mer med 2.5" från katten med denna dämpare ? eller vad händer ?.
Någon som vet hur långt avgasröret är från katten och bak ? 2-3 meter ? behöver lite info =)
Tack (( Dennis
Jag har ett tips. Det är tyvärr inte i den riktningen du vill höra. Låt bli det där avgassystemet. Dagens bilar har så blöta avgaser (kondens och så är en biprodukt från kat vatten). Så att du får inte ens en kort livstid på detta. Vår yttre miljö gör inget bättre. Jag byggde ett 3" simonsystem till min turbo. Systemet tigades ihop och skyddades med kallgalv för att inte rosta på nåt sätt. Det höll 4 månader innan det var så krisigt invändigt och även utvändigt att jag inte vågade ha det kvar, jag körde det då över vintern. Kör du inte över vintern kan du säkert lägga till nåt halvår. Men kostnaden med tid investerat gör att du faktiskt bara går riktigt back. Dämpare med rätt utforming istället för orginalburken säljs redan som lösrör tillverkat av simon så det behöver du inte ens fundera på att sätta ihop.
Jag köpte mej ett 2,5"*rostfritt* av simons istället.

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]